Guvernul a publicat azi proiectul ordonantei de urgenta pentru modificarea taxei auto, formula noua de calcul a taxei pe poluare pentru autovehicule, precum si modalitatile de plata. Pe internet sunt dispobile si anexele care cuprind nivelul taxei in functie de emisia de dioxid de carbon, in functie de norma de poluare, pe tipurile de autovehicule, precum si cotele de reducere a taxei auto.
Proiectul de Ordonanta de urgenta pentru instituirea taxa auto 3 a fost pus in dezbatere pe internet, cu tot cu anexe, la adresa web taxapoluare.audieripublice.ro. In nota de fundamentare care insoteste proiectul si in care se aduc argumente pentru necesitatea introducerii taxei auto se arata ca aceasta este considerată o alternativă de tranziţie, instituită ca urmare a faptului că după aderarea la Uniunea Europeană, în conformitate cu principiul liberei circulaţii a mărfurilor între statele membre. De asemenea, se arata ca impactul va fi unul pozitiv asupra mediului, pentru ca banii vor fi folositi cu acest scop.
Guvernul si Academia de Advocacy Academy vor organiza o audiere publica pe tema taxei auto cu tema ”Poluarea auto versus protejarea mediului – Cat suntem dispusi sa investim pentru un aer mai curat?”. Aceasta va avea loc in 10 aprilie, de la ora 11.00, la Palatul Parlamentului din Bucuresti, unde orice roman va avea dreptul la opinie. Cetatenii pot trimite comentarii si in scris, in maximum trei pagini.
Nivelul taxei specifice în funcţie de emisia de dioxid de carbon
Norma de poluare1) sau tipul autovehicului din categoriile M1 şi N1 Emisia de dioxid de carbon grame CO2/km Nivel taxă specifică euro/1 gram CO2 1 2 3 Hibride, electrice – 0 EURO 52) şi EURO 6 – 0 EURO 4, EURO 3 [ 120 0 121 – 150 0,5 151 – 180 1,0 181 – 210 2,0 211 – 240 4,0 241 – 270 6,0 m 271 8,0
– Regulamentul CE 715/2007 pentru Euro 5 şi Euro 6
– Directivele 98/69/CE şi 2002/80/CE pentru Euro 4
2) Nivelul taxei specifice (euro/1gram CO2) se va determina şi se va datora începând cu intrarea în vigoare a normelor de aplicare a Regulamentului CE 715/2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor.
| |
| ||||
| Norma de poluare1) sau tipul autovehiculului din categoriile M1 şi N1 | Cilindree Capacitatea cilindrică (cmc) | Nivel taxă specifică euro/1cmc | | ||
| 1 | 2 | 3 | | ||
| Hibride, electrice | | 0 | | ||
| EURO 5 şi EURO 6 | | –2) | | ||
| EURO 4 | [1400 | 0,20 | | ||
| | 1401-1600 | 0,30 | | ||
| | 1601-2000 | 0,40 | | ||
| | 2001-2500 | 0,60 | | ||
| | 2501-3000 | 0,80 | | ||
| | µ3000 | 1,00 | | ||
| EURO 3 | [1400 | 0,65 | | ||
| | 1401-1600 | 1,00 | | ||
| | 1601-2000 | 1,30 | | ||
| | 2001-2500 | 1,90 | | ||
| | 2501-3000 | 2,50 | | ||
| | µ3000 | 3,00 | | ||
| EURO 2 | [1400 | 1,70 | | ||
| | 1401-1600 | 2,60 | | ||
| | 1601-2000 | 3,30 | | ||
| | 2001-2500 | 5,00 | | ||
| | 2501-3000 | 7,00 | | ||
| | µ3000 | 8,00 | | ||
| EURO 1 | [1400 | 3,50 | | ||
| | 1401-1600 | 5,50 | | ||
| | 1601-2000 | 7,00 | | ||
| | 2001-2500 | 10,00 | | ||
| | 2501-3000 | 14,00 | | ||
| | µ3000 | 16,00 | | ||
| NON – EURO | [1400 | 10,50 | | ||
| | 1401-1600 | 16,50 | | ||
| | 1601-2000 | 21,00 | | ||
| | 2001-2500 | 30,00 | | ||
| | 2501-3000 | 42,00 | | ||
| | µ3000 | 48,00 | | ||
| | | | | ||
– Directiva 98/69/CE pentru Euro 3
– Directivele 94/12/CE şi 96/69/CE pentru Euro 2
– Directivele 91/441/CEE şi 93/59/CEE pentru Euro 1
2) Pentru Euro 5, nivelul “0” se va aplica până la data de 1 ianuarie 2011. În condiţiile în care prin intrarea în vigoare a Regulamentului CE 715/217 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor, vor interveni modificări, nivelul taxei va fi modificat corespunzător.
Nivelul taxei specifice pentru autovehiculele
|
| ||
| din categoriile N2, N3, M2 şi M3 | ||
| Norma de poluare a autovehiculului 1) | Nivel taxă specifică euro/1 cmc | |
| 1 | 2 | |
| Euro V2) | 0, 03 | |
| Euro IV | 0,1 | |
| Euro III | 0,3 | |
| Euro II | 1 | |
| Euro I | 3 | |
| Non-Euro | 9 | |
1) Norma de poluare este cea stabilită prin:
– Directivele 1999/96/CE şi 2005/55/CE pentru Euro III, Euro IV, Euro V
– Directivele 91/542/CEE şi 96/1/CE pentru Euro II
– Directiva 91/542/CEE pentru Euro I
2) Acest regim se aplică cu condiţia de a nu se depăşi limita costurilor adiţionale aferente normei de poluare Euro V şi până când această normă va deveni obligatorie potrivit Directivei 2005/55/CE
Grila privind cotele de reducere a taxei | |
Vechimea autovehiculului | cota de reducere (%) |
1 | 2 |
nou | 0 |
≤ 1 lună | 3 |
> 1 lună – 3 luni inclusiv | 5 |
> 3 luni – 6 luni inclusiv | 8 |
> 6 luni – 9 luni inclusiv | 10 |
> 9 luni – 1 an inclusiv | 13 |
> 1 an – 2 ani inclusiv | 21 |
> 2 ani – 3 ani inclusiv | 28 |
> 3 ani – 4 ani inclusiv | 33 |
> 4 ani – 5 ani inclusiv | 38 |
> 5 ani – 6 ani inclusiv | 43 |
> 6 ani – 7 ani inclusiv | 49 |
> 7 ani – 8 ani inclusiv | 55 |
> 8 ani – 9 ani inclusiv | 61 |
> 9 ani – 10 ani inclusiv | 66 |
> 10 ani – 11 ani inclusiv | 73 |
> 11 ani – 12 ani inclusiv | 79 |
> 12 ani – 13 ani inclusiv | 84 |
> 13 ani – 14 ani inclusiv | 89 |
> 14 ani – 15 ani inclusiv | 93 |
peste 15 ani | 95 |
Sursa: Ioana Osan