După ani de tăcere și ignoranță administrativă, iată că Țara Lăpușului și turismul apar, în sfârșit, în aceeași propoziție.
Miercuri, 22 octombrie, Consiliul Județean Maramureș a organizat, în cadrul proiectului CULTURALITY – Patrimoniul cultural din zone rurale izolate pentru un turism creativ și dezvoltare durabilă, primul hub rural de inovare.
Evenimentul a avut loc la Ungureni, găzduit de un antreprenor care, sincer, merită tot respectul – pentru că a făcut cea mai mare investiție privată din Țara Lăpușului și a pus această zonă pe harta turismului, atunci când autoritățile abia reușeau să găsească Lăpușul pe GPS.
E un moment important, da. Dar să nu ne amăgim.
Acest eveniment, oricât de frumos ar fi ambalat în vorbe despre „dezvoltare durabilă”, „turism creativ” și „patrimoniu cultural”, pare mai degrabă un răspuns întârziat la întâlnirea pe care am organizat-o în luna mai, alături de primarii din Țara Lăpușului, pentru o viziune comună de dezvoltare turistică.
Și da, o spun deschis: altfel nu-mi explic de ce primul hub din tot județul a avut loc tocmai aici.
Pentru că, până acum, Țara Lăpușului n-a existat în strategiile de turism. N-a existat în trasee, n-a existat în broșuri, n-a existat nici măcar ca brand.
Ca și cum n-ar fi nimic de arătat, nimic de spus, nimic de trăit aici.
Diferența e că această conferință face parte dintr-un proiect european și, așa cum se întâmplă adesea, a fost doar o activitate de bifat, cu bugetul aferent deja alocat. Când am organizat întâlnirea din mai cu susținerea primarului din Suciu de Sus, n-au fost fonduri europene, n-au fost bugete de protocol, ci doar o susținere simplă și de bun gust pentru cineva care crede în viziuni clare și lucruri concrete. A fost o inițiativă sinceră, cu oameni care chiar cred în turismul din Țara Lăpușului.
Și da, trebuie spus și asta:
După întâlnirea din mai, cei care și-au asumat responsabilități pentru dezvoltarea turismului local n-au făcut nimic concret până acum. Sau da, au făcut – au schimbat o denumire de pagină de Facebook! Mare realizare…
Mă bucur că, în sfârșit, Consiliul Județean înțelege că trebuie să-i ajute pe oameni să colaboreze, să-i conștientizeze, să-i aducă în același plan de dezvoltare. Că trebuie să existe și proiecte, nu doar promisiuni.
Dar, ca să fim sinceri până la capăt, știm cu toții cum se termină de obicei astfel de evenimente: mult entuziasm, multe planuri, multe fotografii – și după aceea, tăcere.
Ideile se sting odată cu microfonul, iar de implementare nu se mai ocupă nimeni.
De aceea, vreau să fie limpede: Țara Lăpușului va merge mai departe, cu sau fără sprijinul unor vremelnici care nu știu ce înseamnă turism, ce înseamnă brand, ce înseamnă viziune.
Noi o vom promova.
Noi o vom duce mai departe.
Eu, artiștii, oamenii de cultură, antreprenorii care au viziune despre brand, despre marketing – nu Darius Pop sau Vlad Herman.
Pentru că, dacă stăm să așteptăm după ei, turismul va rămâne pe loc – fix între două ședințe și un comunicat de presă.
Așa că, da, jos pălăria pentru ideea de „hub rural”, dar sus inima și mintea pentru fapte, nu pentru discursuri. Că Țara Lăpușului nu trăiește din conferințe, ci din autenticitate, din oameni, din curajul celor care muncesc aici și nu pleacă.
Andrei BUDA








– Servicii de creare site web
