În ultimele zile, în spațiul public au apărut informații potrivit cărora proiectul Mara Nord, cel care vizează reabilitarea drumurilor județene din Maramureș, ar fi intrat într-o nouă etapă de implementare.
În urma unei discuții directe cu președintele Consiliului Județean Maramureș, Gabriel Zetea, am aflat că tronsonul ROGOZ–CAVNIC (DJ 109F) nu va fi reabilitat până în 2028. Explicația este simplă, chiar dacă nu pe placul tuturor: pe actualul ciclu financiar au fost prioritizate sectoarele de drum mai scurte, care pot fi efectiv finanțate din bugetul disponibil.
De ce? Pentru că, în forma inițială, proiectul Mara Nord prevedea o cofinanțare de 50% din partea Consiliului Județean, pe lângă fondurile europene atrase. Adică, vreo 300 de milioane de lei (aproximativ 60 de milioane de euro). Cu alte cuvinte, pentru fiecare kilometru reabilitat din bani europeni, județul trebuia să asigure reabilitarea unui kilometru din fonduri proprii. Un efort financiar uriaș, imposibil de susținut în actualul context bugetar. Totuși, pentru a nu renunța la proiect cu totul și a pierde finanțarea, administrația județeană, prin sprijinul ADR Nord-Vest, a reușit să facă o modificare a proiectului, astfel încât, în acest ciclu de finanțare, să poată fi executate doar sectoarele mai scurte, cu încadrare în buget.
Rezultatul: tronsonul DJ 109F Rogoz–Cavnic, cel mai lung și mai dificil din întreg proiectul, rămâne pentru următorul ciclu financiar, adică după 2028.
Până atunci, sperăm măcar la o plombare temporară, la primăvară, pentru că, după cum bine știe oricine circulă pe acolo, vorbim de adevărate cratere.
Aceasta este realitatea. O realitate confirmată de președintele Consiliului Județean Maramureș, Gabriel Zetea. Poate că nu e vestea pe care mulți o așteptau, dar, între a pierde întregul proiect – și implicit sumele deja investite sau a continua treptat, în limitele bugetului, decizia e clară: mai bine facem ce putem, decât să pierdem totul.
Totuși, Țara Lăpușului nu este total neglijată. La primăvară, sucenii vor vedea asflat proaspăt, până la ieșirea spre județul Bistrița-Năsăud.
Mai trebuie precizat un lucru important: în ultimele săptămâni, în Țara Lăpușului s-au răspândit informații false despre așa-zise exproprieri imediate. Da, primăriile au primit documente privind procedurile de expropriere, dar acestea reprezintă un pas intermediar, tehnic, necesar pentru continuarea proiectului. Nu înseamnă că mâine vin buldozerele.
În concluzie, Mara Nord nu e blocat, dar nici nu va asfalta mâine Rogozul.
Andrei BUDA










– Servicii de creare site web
