![]() |
![]() |
Reabilitarea DN 18 pe un traseu de aproape 200 de kilometri este inceputa pe doua din cele trei tronsoane, iar gradul de realizare este de sub 5%. Startul lucrarilor s-a dat in 24 aprilie 2012 – cand s-a deschis un prim santier pe tronsonul Baia Mare – Sighetu Marmatiei, dar de atunci drumarii nu au reusit sa avanseze prea mult, din contra s-au evidentiat prin incidentele in care au fost implicati. Recent, un angajat al firmei Shapir, careia i s-a incredintat reabilitarea DN 18 de la Moisei la Iacobeni, a fost ranit cu arma chiar in timpul programului de lucru, un altul, pe acelasi tronson, si-a scapat betoniera intr-o prapastie din zona Prislop, iar un sofer al UMB a intrat cu camionul in curtea unei familii din Remeti, distrugand gardul din piatra din fata casei si provocand mai multe pagube proprietarilor, inclusiv la imobilul.
Deocamdata, drumarii care lucreaza pe DN 18 s-au evidentiat doar prin evenimentele in centrul carora s-au aflat. Un cititor al eMaramures.ro din localitatea Remeti a semnalat ca, in urma unui accident rutier, i-a fost distrusa gospodaria, dupa ce un ”mastodont” al UMB, companie condusa de omul de afaceri Dorinel Umbrarescu – unul din ”regii drumurilor”, a fost scapat in curte la sfarsitul lunii septembrie. Omului i s-a promis evaluarea pagubelor si acoperirea pagubelor, insa sperietura familiei va ramane.
Lucrarile nu ies insa in evidenta. Cel mai avansat stadiu al executiei pe cea mai importanta artera care leaga Baia Mare de Maramuresul istoric este pe tronsonul Baia Mare – Sighet, realizat in proportie de 8%. Pe tronsonul Moisei – Iacobeni lucrarile sunt realizate in proportie de 6%, iar intre Sighetu Marmatiei si Moisei este in pregatire organizarea de santier, conform Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Cluj.
Intregul tronson are o lungime de 197,53 km si o valoare a lucrarilor de peste 158 milioane euro, finantarea fiind de la BEI, printr-un program al Ministerului Transporturilor despre care, in primavara, oficialii CJ Maramures au anuntat ca “era prevazut sa cuprinda Maramuresul doar in 2015, dar lucrarile din judet au fost incluse mai repede pe lista de prioritati”.
Executantii celor trei tronsoane sunt: Aktor (Grecia) – de la Baia Mare la Sighetu Marmatiei – 47,2 km pentru 45 milioane euro, JV Spedition UMB / Tehnostrade – de la Sighetu Marmatiei la Moisei – 62 km pentru 32,5 milioane euro, Shapir Structures (Israel) – de la Moisei la Iacobeni – 89 km pentru 81 milioane euro.
Perioada de garantie este de doi ani, iar lucrarile sunt preconizate ca vor dura 24 luni. Prima cupa de pamant a fost luata pe 24 aprilie, intre localitatile Desesti si Giulesti, acolo unde lucreaza firma greceasca Aktor.
CITESTE SI:
ALTERCATIE – Batran ranit cu arma in urma unui scandal pe DN 18, la Borsa
IMPUSCATURI BORSA – Scandalagiu notoriu al Borsei dat in urmarire nationala pentru incidentul armat pe DN 18 (VIDEO)
CITITORII IN ACTIUNE – Cozi de cinci kilometri pe DN 18 din cauza lucrarilor de reabilitare
ACCIDENT – Un TIR s-a facut praf dupa ce s-a rostogolit intr-o rapa, in Pasul Prislop
Sursa: Catalin Vischi