Proiectul de lege privind descentralizarea extinde termenul pentru preluarea structurilor descentralizate, fixat initial pentru 31 decembrie, si elimina prevederile prin care erau eliberati din functie toti sefii structurilor supuse descentralizarii, modificand inclusiv mecanismul numirilor. Proiectul de lege privind descentralizarea, inaintat Parlamentului pentru angajarea raspunderii Guvernului, prevede un termen extins pentru realizarea transferului catre autoritatile locale a structurilor supuse descentralizarii.
In forma initiala a proiectului de lege, initiat de Liviu Dragnea, termenul pentru predarea-preluarea structurilor ce fac obiectul descentralizarii era 31 decembrie 2012. In noua forma a textului legislativ se precizeaza ca „in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, intre ministerul de resort si autoritatile administratiei publice locale se incheie protocolul de predare-preluare a structurilor, personalului, mijloacelor fixe, precum si a bunurilor de natura obiectelor de inventar ce fac obiectul descentralizarii”.
De asemenea, din forma initiala a legii a fost eliminata prevederea prin care toti sefii structurilor supuse descentralizarii urmau sa fie eliberati din functie incepand cu 1 ianuarie 2014. Totodata, este eliminat termenul de 30 de zile impus autoritatilor publice locale pentru aprobarea noii structuri organizatorice, a statului de functii si a regulamentului de organizare si functionare pentru serviciile transferate in subordinea acestora.
In plus, in ceea ce priveste mecanismul de numire a sefilor acestor institutii supuse descentralizarii, au fost eliminate prevederile care precizau modul in care se face aceasta numire. Astfel, in prima instanta se preciza ca directorii acestor institutii sunt numiti „in urma evaluarii cunostintelor si abilitatilor manageriale” prin hotarare de consiliu judetean, la propunerea sefului de CJ, ori prin hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, la propunerea primarului general al municipiului Bucuresti.
Acest mecanism a fost rezumat la: „coducatorii directiilor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sunt numiti in conditiile legii, in urma evaluarii abilitatilor manageriale, prin concurs”. In cuprinsul legii descentralizarii nu este mentionata o alta prevedere detaliata cu privire la modul in care sunt realizate numirile in functie ale directorilor. Doar in cazul directiilor judetene pentru protectia mediului si cele pentru sanatate se precizeaza ca, in urma concursului, directorii sunt numiti prin hotarare a consiliului judetean sau dispozitie a primarului Capitalei.
De asemenea, noua forma a legii descentralizarii precizeaza ca pentru imobilele care sunt transferate autoritatilor locale nu se poate schimba destinatia acestora decat prin hotarare de Guvern, si nu prin avizul conform al ministerului de resort, cum era prevazut initial.
Sursa: Mediafax