![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cheltuielile populatiei s-au indreptat, si in trimestrul III al anului 2010 catre intretinerea locuintei, respectiv catre apa, energie electrica si termica, gaze naturale, si au reprezentat 90,6% din nivelul veniturilor totale. Potrivit Institutului National de Statistica, din rezultatele anchetei bugetelor de familie, in trimestrul III 2010, veniturile totale medii lunare au reprezentat, in termeni nominali, 2.231 lei pe gospodarie si 770 lei pe persoana. Veniturile banesti au fost, in medie de 1.909 lei lunar pe gospodarie (659 lei pe persoana), iar veniturile in natura de 322 lei lunar pe gospodarie (111 lei pe persoana).
Salariile si celelalte venituri asociate lor au format cea mai importanta sursa de venituri (49,0% din veniturile totale ale gospodariilor, in scadere cu 0,1 puncte procentuale fata de trimestrul I si cu 1,7 puncte procentuale fata de trimestrul II 2010).
La formarea veniturilor totale ale gospodariilor, in trimestrul III 2010, au contribuit, de asemenea, veniturile din prestatii sociale in proportie de 26,7%, veniturile din agricultura cu 3,5%, veniturile din activitati neagricole independente cu 3,0% si cele din proprietate si din vanzari de active din patrimoniul gospodariei cu 1,9%. O pondere importanta detin si veniturile in natura (14,4%), in principal, contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii (12,8%).
Diferente de nivel si, mai ales, de structura intre veniturile gospodariilor s-au inregistrat in functie de mediul de rezidenta. In trimestrul III 2010, veniturile totale medii pe o gospodarie din mediul urban au fost cu 32,3% mai mari decat ale gospodariilor din mediul rural si cu 11,8% mai mari fata de ansamblul gospodariilor.
In urban, veniturile gospodariilor au provenit in proportie de 61,3% din salarii, de 25,4% din prestatii sociale, veniturile in natura reprezentand 7,0% din total.
In rural, principala sursa a veniturilor gospodariilor a reprezentat-o productia agricola, care a asigurat 34,4% din totalul veniturilor. Cea mai mare parte a acestora (26,3% din totalul veniturilor) a fost formata de contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii, veniturile banesti din agricultura asigurand numai 8,1% din veniturile gospodariilor din mediul rural. O contributie importanta la formarea veniturilor gospodariilor rurale a revenit si veniturilor din prestatii sociale (29,0%) si celor salariale (27,7%).
Cheltuielile totale ale populatiei, au fost, in trimestrul III 2010, in medie, de 2.022 lei lunar pe gospodarie (698 lei pe persoana) si au reprezentat 90,6% din nivelul veniturilor totale.
Principalele destinatii ale cheltuielilor efectuate de gospodarii sunt consumul de bunuri alimentare, nealimentare, servicii si transferurile catre administratia publica si privata si catre bugetele asigurarilor sociale, sub forma impozitelor, contributiilor, cotizatiilor, precum si acoperirea unor nevoi legate de productia gospodariei (hrana animalelor si pasarilor, plata muncii pentru productia gospodariei, produse pentru insamantat, servicii veterinare etc.). Cheltuielile pentru investitii, destinate pentru cumpararea sau constructia de locuinte, cumpararea de terenuri si echipament necesar productiei gospodariei, cumpararea de actiuni etc. detin o pondere mica in cheltuielile totale ale gospodariilor populatiei.
O componenta a consumului, cu pondere relativ mare in cheltuieli, este legata de locuinta (apa, energie electrica si termica, gaze naturale, combustibili, mobilier, dotarea si intretinerea locuintei). In trimestrul III 2010, acesteia i s-a alocat din cheltuielile de consum 19,9%.
Cea mai mare parte a cheltuielilor cu locuinta (18,7% in trimestrul I, 15,4% in trimestrul II si 15,7% in trimestrul III 2010) a fost absorbita de consumul de utilitati necesare functionarii si incalzirii locuintei (apa, energie electrica si termica, gaze naturale si alti combustibili). La polul opus s-au situat cheltuielile efectuate de gospodarii pentru hoteluri, cafenele si restaurante (0,9%) si cele pentru educatie (0,5%).
Sursa: Agerpres