Avioanele fara pilot, tot mai ieftine din cauza miniaturizarii, se multiplica in mod exponential in domeniile militar si civil, releva Institutul International pentru Studii Strategice (IISS) in raportul anual cu privire la echilibrul fortelor la nivel mondial, publicat miercuri.
Barierele tehnologice dispar unele dupa altele, astfel incat aceste aparate fara pilot devin accesibile unui numar tot mai mare de tari si nu mai sunt rezervate doar fortelor armate din Occident. „Vom vedea tot mai multe. Dronele (avioane fara pilot) vor prolifera, fie ca este vorba despre un aparat mic si demontabil pe care il putem pune in rucsac, fie ca este vorba despre un aparat de lupta cu o putere de atac maxima”, a rezumat Doug Barrie, un expert in aeronautica militara de la Institut, prezentand raportul de 500 de pagini, la Londra.
Pe plan militar, toate marile puteri tind sa recupereze intarzierea fata de armata americana, care domina piata cu avioane fara pilot de tip Global Hawk sau Northrop Grumann X-47B. Un avion de tip X-47B a aterizat, pentru prima data, la bordul unui portavion, vara trecuta.
Mai multe tari europene vor sa dezvolte avioane fara pilot de tip MALE (altitudine medie, raza lunga de actiune). Premierul britanic David Cameron si presedintele francez François Hollande au ajuns la o intelegere, vineri, asupra proiectului unui avion franco-britanic fara pilot de lupta. China, care continua sa se inarmeze, la fel ca intreaga Asie (cheltuielile militare au crescut cu 11,6% in perioada 2011-2013, potrivit raportului IISS), a dezvaluit in noiembrie primul avion fara pilot de lupta, invizibil pe radar.
Inspirat dupa avionul american fara pilot de tip X-47B, cel chinez, numit „Lijian” („Sabie lunga si subtire”), a efectuat un zbor de aproximativ 20 de minute, in fata unor camere de luat vederi. Pe scurt, „exista putine indoieli cu privire la includerea dronelor in arsenalul armatelor celor mai puternice”, subliniaza IISS in raport. Insa institutul ramane prudent in privinta unei eventuale inlocuiri a avioanelor cu piloti de catre avioanele fara pilot, in prezent complementare mijloacelor traditionale.
„Vom vedea ambele (tipuri de avioane) coabitand, in continuare, pentru o buna bucata de tip”, a declarat Doug Barrie, previzand ca institutul a „revenit un pic” asupra ideii potrivit careia avioanele fara pilot, robotizate, ar putea sa le inlocuiasca in mod complet pe cele cu piloti. El a facut aceasta precizare in contextul in care proliferarea avioanelor fara pilot de lupta este insotita de numeroase probleme etice si de legalitate. Potrivit IISS, in centrul acestor dezbateri se afla intrebari ca „Poate un atac cu avioane fara pilot sa intre in cadrul legitimei aparari?” sau „Poate un asemenea atac sa fie considerat un raspuns proportionat la atacul unui individ?”.
Alta intrebare vizeaza posibila utilizare a avioanelor fara pilot, de lupta, integral robotizate si autonome. „Perspectiva de a constata o actiune letala hotarata de o masina va ramane un prag pe care legiutorii si opinia publica vor fi reticente sa il treaca”, se arata in raport. Iar acest lucru este valabil chiar daca publicul va ajunge sa se obisnuiasca tot mai mult cu prezenta avioanelor fara pilot, avand in vedere ca miniaturizarea acestora le face „abordabile” pentru firme si particulari, noteaza IISS.
In decembrie, cand Statele Unite incepeau sa testeze avioane fara pilot comerciale, gigantul american in domeniul comertului online Amazon a anuntat ca planuieste sa foloseasca, incepand din 2015, mini-avioane fara pilot pentru a trimite colete de mici dimensiuni clientilor.
Avioane fara pilot usoare pot sa fie folosite in operatiuni de cartografiere, supravegherea liniilor ferate sau agricultura. Ele pot fi folosite, de asemenea, in lupta impotriva terorismului, controlul frontierelor si populatiei, ceea ce poate ridica alte probleme, ca de exemplu respectarea vietii private.
Ca o dovada a multiplelor posibile utilizari ale avionului fara pilot, Agentia Europeana pentru Aparare a fost insarcinata cu un program comun de cercetare asupra dezvoltarii dublei utilizari a acestor aparate, atat in scopuri militare, cat si in scopuri civile.
Sursa: Mediafax