Analistii spun ca noile taxe care vor fi aplicate in 2014 vor afecta indirect si populatia, lasand mai putini bani in buzunare. Noua taxa pe combustibili va aduce la buget 500 milioane de euro, iar taxa pe proprietate pentru constructiile speciale va strange 100 milioane de euro. Majorarile de accize si redevente sau noile taxe pe proprietate sunt certe pentru 2014, in timp ce reducerea CAS – cea mai importanta masura pentru economie pe care autoritatile ar putea sa o aplice anul viitor si care reprezinta si un angajament politic asumat in numele Guvernului si al coalitiei de guvernare – este „in ceata“, lipsindu-i sustinerea FMI.
„Este cel mai simplu mod de a strange bani pe termen scurt, dar nu este si cea mai buna varianta. Birocratic este cel mai simplu. Scumpirile se vor vedea insa in inflatie pentru ca scumpirea carburantilor va genera un efect in lant. Mai departe, banii care raman la consumatori sunt mai putini. Normal ar fi fost sa reduca evaziunea fiscala din acest domeniu“, spune Dragos Cabat, analist financiar.
Statul ar putea colecta anul viitor circa 500 mil. euro din taxarea suplimentara a carburantilor cu 7 centi pe litru. Aceeasi suma ar fi fost incasata de stat daca TVA s-ar fi majorat peste noapte de la 24% la 25% sau daca impozitul pe profit ar fi crescut cu un punct procentual de la 16% la 17%. Raman o serie de intrebari neelucidate despre aceasta noua „dijma“ pe care pana la urma o va suporta consumatorul final.
Sursa: Mediafax