Atunci cand cei aflati la putere in Romania vor sa schimbe pe cineva dintr-o functie, in care au de gand sa puna o persoana din anturajul lor, nimeni nu-i poate opri. E de prisos sa amintim aici cuvinte gen profesionalism, competenta, daruire, devotament, pricepere, bun simt si altele, iesite demult din vocabularul nesimtitilor care se ocupa cu politica. Doar cateva luni au trecut de cand uselistii locali se dadeau de ceasul mortii in incercarea de a-l schimba pe directorul Aeroportului Baia Mare.
Ce acuze ii puteau fi aduse, astfel incat toti gutanii de pe margine sa aplaude binevenita masura? Aceleasi, mereu aceleasi: incompetenta, lipsa de implicare, management defectuos, investitii insuficiente. Reteta este sablon, da rezultate in orice domeniu. Iata ca in sprijinul lui Mihai Patrascu au venit, neasteptat, tocmai cei de la USL prin declaratiile publice pe care le-au facut. Am putut afla astfel ca toate imputarile facute in vederea concretizarii celebrului indemn „ridica-te tu ca sa se poata aseza al nostru” au fost confectionate artificial in atelierul local de manarii politice ce poarta sigla PSD.
Toate degeraturile au sarit sa ceara capul lui Patrascu, constiente ca omul nu avea ce sa faca mai mult, din moment ce tocmai partenerul de guvernare, fostul si (im)probabilul ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, a deturnat fondurile financiare destinate reabilitarii aeroportului. Bine, bine, va veti intreba, din moment ce nu mai sunt bani de la bugetul de stat, ce importanta are persoana care ocupa scaunul directorial? Are. Una foarte mare. Anual, aeroportul asta, care ar trebui sa se numeasca de fapt „Aeroportul Politic Baia Mare”, consuma in jur de un milion de euro de la buget. Bani luati din buzunarul meu, al tau, al nostru.
De vreo cinci ani aeroportul baimarean a devenit proprietatea politicienilor si, partial, al celor care activeaza in administratia locala inalta. Programul de zbor, redus la doar o cursa in zilele lucratoare pe relatia Baia Mare – Bucuresti si retur, este facut pentru satisfacerea nevoilor parlamentarilor. Adica a pasagerilor de lux carora noi le platim biletul. Pleaca luni dimineata, vin joi seara. Mai exista o cursa si vineri, pentru eventualii intarziati pe la sindrofii sau cumparaturi, dupa care punem proptele la roti si asteptam ca soferii bugetari sa readuca luni dimineata pretioasele incarcaturi la imbarcare.
Orice om responsabil din tara asta s-ar gandi sa astupe aceasta gaura neagra din economia unui judet ce nu-i in stare sa plombeze craterele din carosabilul drumurilor sau sa zugraveasca Gara CFR. Daca aeroportul nu poate deservi macar o parte din zecile de mii de maramureseni care au luat drumul pribegiei, infiintand curse spre Italia, Spania sau Anglia, atunci merita sa fie inchis. Pentru noi, muritorii de rand, care am vrea sa platim pretul corect al biletului numai sa nu fim nevoiti sa parcurgem sute de kilometri la aeroporturile din Cluj-Napoca sau Budapesta, guvernantii n-au gasit solutii. In aceste conditii cea mai buna solutie ar fi inchiderea definitiva a aspiratorului de bani publici.
Poate ca banii irositi fara nicio noima ar putea fi folositi la carpirea drumurilor, ca de reabilitarea si modernizarea lor nici nu poate fi vorba.Trebuie sa fim batuti in cap sa acceptam in continuare asigurarea confortului de transport a unor politicieni imbecili si incapabili, total straini de nevoile celor pe care sa fac ca-i reprezinta. Sa mearga 14 ore cu trenul sau 10 cu masinile pe care le au in dotare cu soferi cu tot. Numai niste oameni nebuni pot accepta sa intretina costurile de functionare ale unui aeroport pe care se efectueaza o singura cursa pe zi, si aceea cu majoritatea pasagerilor neplatitori din buzunarele lor. Nebunii de la casa de profil, unde o parte incarca si cealalta descarca, sunt mici copii in comparatie cu anomaliile noastre.
Bun. Sa revenim la oile noastre si sa vedem de ce este importanta persoana care detine functia politica de director al aeroportului. As veni cu un singur exemplu. Va amintiti scandalul legat de cumpararea de catre Aeroportul Baia Mare a unei limuzine (Audi, daca nu ma insel) de cateva zeci de mii de euro, pe care Mircea Man, cel care a aprobat achizitia absolut inutila, a folosit-o cateva luni, inclusiv in scop personal? Si cat de greu s-a despartit de ea! Ganditi-va cam cati bani din cei alocati anual pentru aeroport apuca pe alte poteci, ajungand in final in conturile partidelor sau in buzunarele celor care le conduc.
Ca sa il schimbe pe Mihai Patrascu din funcţie, uselistii vor colabora si conlucra ca si cum ar fi vorba de un scop nobil. Locul lui trebuie luat de un alt politruc, care sigur habar nu are de ce aterizeaza sau decoleaza avioanele de pe aeroport.
Dar, atunci cand ministrul Silaghi a facut manaria prin care Maramuresul a pierdut banii destinaţi aeroportului, nu am vazut nicio reacţie din partea fostilor si actualilor parlamentari ai USL. Cum n-au reacţionat nici ceilalţi, de altfel. Daca n-au fost in stare sa aiba grija de bani, normal ar fi ca aeroportul sa se inchida pana cand cineva va deveni interesat sa investeasca in el.
Sursa: Grigore Ciascai