![]() |
![]() |
In cateva sate de sub Gutai, din Maramuresul istoric, supravietuieste o traditie interesanta, cu conotatii sexuale. Fetele nemaritate, cele care…”n-au fost cuminti” de-a lungul anului, dar si baietii carora le-ar fi vremea de insuratoare primesc de la alti tineri, in perioada dintre Anul Nou si Boboteaza, cate o papusa cu organe sexuale exagerate, numita metehau, insotita de o poezioara populara. Primesc e un fel de-a spune, pentru ca respectivele mosi si babe sunt agatate la inaltime, in copaci, pe stalpi sau chiar pe case, ca sa poata fi vazute de tot satul inainte de a fi date jos. In urma cu cateva zile, o astfel de papusa porno a putut fi vazuta chiar pe podul de la Giulesti.
Desi in ultimii ani, metehaii au fost vazuti din ce in ce mai rar de catre satenii din Maramuresul istoric, anul acesta o asemenea baba a aparut pe podul de la Giulesti, de pe raul Mara, in apropierea unei zone unde locuiesc trei baieti de insurat.
„De An Nou si de Boboteaza, la casele unde nu-s casatoriti copiii, daca-s fete pun baietii babe, daca-s baieti pun fetele. Cu gandul ca-n anul ce urmeaza sa se casatoreasca. Asta ce o vedeti e baba, undeva pe ea sau sub haine terbuie sa fie o hartie pe care scrie tot, cine cu cine…stiti, la tara se cunoaste lumea. E o avertizare ca le-o sosit ceasul. Aici, la noi, cam in fiecare an se pune, da’ mai sus, asta nu stiu cum o ajuns pe pod…”, spune Maria Lazar, localnica.
Autoritatile locale din Giulesti au fost ele insele implicate, pe vremuri, in confectionarea acestor metehai, dupa cum povesteste viceprimarul comunei.
„Decat amintiri o mai ramas…faceam un crac din lemn apoi il imbracam cu paie, apoi adunam zdrente, haine rele de la oameni batrini pentru mosi si de la femei batrine pentru babe. Apoi, compuneam scrisoarea, ce o legam la gat papusii…Scriam despre ei, despre destinatar. Dupa miezul noptii, cand dormea lumea mai bine, agatam intr-un loc sa nu-l poata da jos. Sa vada lumea pe cand mergea la biserica! Apoi, tot noi eram cei care urmaream si ne minunam…faceam pe sfintii: Auziti, ma, unde-o fo fata asta, cu cine? Auzi, matusa, fata ta nu-i sfanta, c-o fo’ pa dealu’ cela… Ca sa scoatem barfe… Iar la final, ii luam si portile, luam poarta si o aruncam undeva de n-o gaseau tri zile. Daca vedeam ca n-o gaseste, manam informator s-o gaseasca,” spune viceprimarul Gheorghe Bedeoan.
Primarul comunei, Petru Codrea, a contribuit si el la pastrarea acestei traditii.
„Se mergea cu buhaiul si se faceau niste strigaturi la fete. Nu de lauda, in orice caz…da’ de obicei erau ocarate, dupa ce-au facut in cursul anului. In poezioarele facute ziceam de tate…tatal sau mama fetei dadeau cu lemne dupa noi, ne fugareau. Fugeam, iar ne intorceam, pana gatam poezia. Si buhaiul facea dum dum dum… Acum s-a pierdut, nici buhai, nici metehai…La mine, in Berbesti, n-am mai vazut… Unii colindau, ceilalti puneau metehaii si furau portile,” povesteste primarul Petru Codrea.
![]() |
![]() |
Metehaii aveau organe sexuale exagerate, agatate la vedere, de papusa.
„La mosi se facea din lemn verde de arin ce se roseste cand il decojesti. Sau morcovi. Si agatam si doi cartofi… din aceia rosii. La babe se crapa o ceapa. Si matahaia se facea dupa cum era dragutul sau draguta…mai grasa, mai slaba. Cate o fata mai rea de gura asa si-o capata de nu iesea si doua saptamani din casa…”, isi aminteste viceprimarul Bedeoan.
Metehaul din carpe, cat un om, mai este cunoscut si sub numele de „papusa rusinii”. Odinioara, babele erau destinate tinerilor „prapaditi”, bautori si puslamale carora le-a trecut vremea insuratorii. Fata careia i se punea metehau la casa era facuta de rusine, dar era si un semn ca se poate marita in anul respectiv. Ea nu avea voie sa distruga papusa, ci trebuia sa o aseze la masa si sa o cinsteasca, altfel aducea necazuri si saracie familiei.
Sursa: Alexandru Ruja