Sectorul financiar a avut cele mai mari investitii in publicitate online in primul semestru din 2011, urmat de sectoarele telecomunicatii, auto si, la distanta, de sectorul alimentar, potrivit studiului ROADS (Romanian Online Advertising Study), realizat de PwC Romania si IAB Romania. In topul sectoarelor de activitate, cel financiar a investit in publicitate 5,48 milioane de lei, urmat de telecomunicatii – 4,71 milioane de lei si auto – 4,46 milioane de lei. Valoarea totala a volumelor de publicitate online achizitionate in primul semestru se ridica la un total de 43,7 milioane de lei, adica peste 10 milioane de euro.
Desi valoarea raportata a pietei in primul semestru din 2011 a crescut cu 4% fata de aceeasi perioada a anului trecut, valoarea raportata de grupul de referinta a inregistrat o scadere de 13% fata de semestrul anterior, calculat pe aceeasi baza comparabila.
„Intr-un context lipsit de vizibilitate, in care riscul recaderii economiei globale in recesiune pare ca s-a accentuat in ultimele cateva luni, bugetele de advertising ale companiilor din intreaga lume sunt puse sub presiune. Datele celui mai recent raport ROADS indica faptul ca in primul semestru din 2011 companiile din Romania au fost mai precaute cu angajarea de cheltuieli de advertising, inclusiv in mediul online, care in anii trecuti era cel mai dinamic segment al pietei media. Suntem intr-o perioada in care strategiile companiilor sunt reevaluate, iar cheltuielile de orice natura sunt puse sub lupa. Nu este de mirare ca prudenta a redevenit cuvantul de ordine, iar conservarea resurselor precede eventualele castiguri de cota de piata in asteptarea clarificarii situatiei economice generale”, a declarat Ruxandra Bandila, director Marketing, Comunicare si Business Development, PwC Romania.
Incepand cu anul acesta, s-au alaturat studiului 4 noi participanti, ridicand numarul site-urilor reprezentante in cadrul studiului ROADS la peste 1.400 de site-uri romanesti. Pentru a putea lucra pe aceeasi baza, s-a introdus un nou indicator care face posibila compararea situatiei pietei, analizand aceeasi baza de participanti. In acest fel, se asigura atat o mai mare relevanta a datelor – furnizate prin inglobarea in studiu a cat mai multor participanti – cat si rigurozitatea comparatiilor semestriale.
Studiul derulat de IAB Romania si PwC structureaza investitiile in publicitatea online din Romania in functie de formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet, precum si in functie de lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalitatii.
Prima editie ROADS din 2011 a analizat primul semestru al anului in curs, furnizand analize comparative complete intre primele semestre din cei 5 ani de derulare a studiului (2007, 2008, 2009, 2010 si 2011). La aceasta editie au participat 22 de companii.
Raportul complet al studiului „Romanian Online Advertising Study” pe primul semestru din 2011 cuprinde tabele si grafice detaliate pentru fiecare din cele trei directii de analiza, principalele corelari intre acestea si ofera o imagine completa a pietei de publicitate pe internet in ultimii patru ani si jumatate.
Urmatoarea editie a studiului realizat de IAB Romania si PwC va demara culegerea de date la inceputul anului 2012 si va cuprinde analiza datelor din ultimii 5 ani. Studiul va fi publicat in continuare semestrial, prezentand rezultatele din semestrul anterior, furnizand astfel de doua ori pe an cifre actualizate privind evolutia pietei de publicitate online in Romania.
Sursa: IAB Romania