Situatia macroeconomica a Romaniei s-a imbunatatit, stoparea declinului economic si evolutia favorabila a partenerilor comerciali externi avand un rol important in aceasta directie, arata cel mai recent Raport privind stabilitatea financiara, publicat, luni, de Banca Nationala.
‘Economia nationala a traversat un proces de restructurare, creandu-se conditiile pentru o dezvoltare ulterioara pe criterii sustenabile (numarul de salariati din sectorul public s-a redus, creditarea bancara a favorizat in termeni relativi sectorul tradables, iar deficitul fiscal s-a atenuat). Declinul activitatii economice s-a temperat in 2010, scaderea PIB real fiind de 1,3 la suta. Perspectivele pentru anul 2011 indica reluarea evolutiilor favorabile. Cresterea economica in primul trimestru din 2011 a fost de 0,7 la suta, urmata de un avans de 0,2 la suta in trimestrul doi (date ajustate sezonier), sectoarele tradables contribuind cel mai mult la aceasta dinamica. In semestrul I din 2011, sectorul industrial si-a majorat valoarea adaugata bruta cu 7,3 la suta, in timp ce sectorul agricol cu 2,5 la suta. Prognozele79 privind cresterea economica situeaza Romania in anul 2011 sub valorile regionale (1,5 la suta fata de 2,9 media in UE-10), urmand ca din anul 2012 ritmul de crestere sa revina la un nivel comparabil cu cel al regiunii’, arata documentul.
Procesul de convergenta reala are perspective favorabile. Indicatorul PIB/locuitor al Romaniei este prognozat sa avanseze in perioada 2011-2012 comparativ cu valorile estimate pentru zona euro. Suplimentar, Romania s-a angajat sa implementeze un program ambitios de reforme structurale, de natura sa consolideze rezultatele economice deja obtinute si sa impulsioneze potentialul de crestere economica, generand progrese pe linia convergentei reale. Principalele directii de actiune sunt explicit mentionate in programele nationale elaborate de autoritati, o parte dintre masurile planificate regasindu-se si in noul acord de finantare incheiat cu UE, FMI si BM.
Principalele vulnerabilitati legate de potentialul de crestere economica a Romaniei au inregistrat evolutii mixte in anul 2010. Pe de o parte, gradul de absorbtie a instrumentelor structurale europene (calculat pe baza rambursarilor primite de la Comisia Europeana) a ramas redus, iar cheltuielile cu inovarea s-au mentinut modeste (in medie, circa 0,5 la suta din PIB in perioada 2005-2009, comparativ cu 0,9 la suta din PIB pentru UE-10, sau cu nivelul de 2 la suta din PIB asumat de Romania in programul Europa 2020). Pe de alta parte, piata fortei de munca face obiectul unor reforme ample, destinate imbunatatirii competitivitatii economiei romanesti. In prima parte a anului 2011 au fost implementate modificari si completari ale Codului muncii, dupa ce in anul 2010 s-a urmarit reducerea costurilor aferente administratiei centrale si locale. Ajustarile pe piata muncii au fost importante: numarul de salariati din economie s-a diminuat in anul 2010 cu aproape 360.000 de persoane si cu 170.000 in primul semestru din 2011 (pe seama reducerilor de personal operate atat in sectorul bugetar, cat si in cel privat), iar salariul net a scazut cu 4 la suta in termeni reali in 2010 si cu 6 la suta in S1/2011, contribuind la ajustarea favorabila din punctul de vedere al competitivitatii externe a costului unitar al fortei de munca. Oferta de locuri de munca a continuat sa se restranga in anul 2010, dar intr-un ritm semnificativ mai redus, iar in primul trimestru 2011 are loc o inversare de tendinta (oferta crescand la aproximativ 27.700 locuri de munca la sfarsitul semestrului I, potrivit INS). Evolutia pe piata muncii a fost similara celei observate la nivelul UE-10, arata Raportul BNR.
Ajustarea economica din perioada 2009-2010 s-a reflectat si in dinamica investitiilor, ponderea acestora in PIB (in preturi curente) reducandu-se la 22,7 la suta in anul 2010 (comparativ cu 26,2 la suta in anul 2009). In perspectiva se anticipeaza o reluare a procesului investitional, ponderea investitiilor in PIB urmand sa creasca la circa 23 la suta in anul 2011 (conform CNP, prognoza de primavara 2011). Revenirea urmeaza a fi si calitativa, administratia centrala avand in vedere cresterea eficientei alocarilor bugetare privind investitiile prin stabilirea unei liste de prioritati pentru proiectele finantate din bani publici.
Sursa: Agerpres