43 de maramureseni au dorit sa isi schimbe numele in 2009, iar in 2010 au fost inregistrate deja sase cereri de schimbare a numelui sau prenumelui. Cei care doresc sa isi modifice numele sau prenumele trebuie sa stie ca sunt cativa pasi care trebuie urmati pentru ca acest lucru sa fie posibil.
In primul rand, solicitantul trebuie sa depuna o cerere la primaria de pe raza localitatii unde domiciliaza sau daca are domiciliu in strainatate, la primaria ultimului domiciliu din tara. Cererea trebuie sa fie insotia de un exemplar din monitorul oficial in care s-a publicat intentia de schimbare a numelui, copii legalizate dupa actele de stare civila, certificat de cazier judiciar, certificat fiscal, consimtamantul dat in forma autentica a celuilalt sot, daca se cere schimbarea numelui din casatorie, copie de pe decizia autoritatii tutelare in cazul in care se cere schimbarea numelui de familie al unui minor, in cazul in care parintii au fost decazuti din drepturile parintesti, sunt disparuti sau nu isi pot da consimtamantul.
Schimbarea numelui se poate face atunci cand persoana are un nume de familie sau prenume format din expresii indecente sau ridicole, cand a folosit in permanenta un nou nume sau prenume si este cunoscut in societate sub acest nume si poate sa dovedeasca prin acte acest lucru, aceasta situatie fiind specifica artistilor. De asemenea, numele se mai poate schimba cand din neatentia ofiterului de stare civila s-au eliberat certificate de nastere cu nume de familie sau prenume gresite, cand persoana are un nume de familie format din mai multe cuvinte sau cand are un nume de familie de provenienta straina.
Parintii care adopta minori au dreptul sa ceara modificarea prenumelui copiilor, iar in cazul in care o persoana isi schimba sexul aceasta poate cere schimbarea prenumelui. O alta posibilitate este atunci cand sotia al carei sot a decedat doreste sa revina la numele de familie pe care l-a avut inainte de casatorie.
Dupa ce persoana care doreste sa-si schimbe numele inainteaza cererea primariei, insotita de actele solicitate, dosarul este inaintat Serviciului Public Comunitar Local care face anumite verificari, dupa care se inainteaza Directiei Judetene de Evidenta a Persoanelor care realizeaza un referat in care se specifica daca cererea a fost admisa sau respinsa. Dosarul este trimis apoi presedintelui Consiliului Judetean. Dupa emiterea dispozitiei, aceasta se comunica primariei si persoanei.
Atunci cand persoana in cauza ridica dispozitia, trebuie sa depuna certificatul de nastere si cel de casatorie pentru ca acestea trebuie retrase si inlocuite cu unele noi, conforme cu noul nume. Dupa ce se elibereaza certificatul de nastere nou, persoana va trebui sa isi schimbe si cartea de identitate.
Sursa: Andrei Gherghel