UPDATE: Duminica s-a dat startul in Raliul Europei Centrale, un rally-raid care sub titulatura de Dakar Series inlocuieste anul acesta celebrul Paris – Dakar. Competitia automobilistica are loc in Ungaria si Romania, mai precis in imprejurimile municipiului Baia Mare, iar la ea participa 238 de vehicule – 96 motociclete, 18 quad-uri, 84 masini si 40 de camioane. Startul s-a dat din Piata Eroilor din Budapesta catre prima etapa care ii aduce pe piloti in Baia Mare si apoi pe drumurile infundate din Muntii Gutai, unde au loc probele speciale. Echipajele de asistenta tehnica ale pilotilor inscrisi la Raliul Europei Centrale Dakar Series au inceput sa soseasca duminica la pranz in Baia Mare, oras in jurul caruia se vor desfasura mai multe probe speciale. Foto: eMM.ro
Vezi FOTO
Vezi concurentii de la Raliul Europei Centrale – Dakar Series 2008
Informatii utile pentru spectatorii la Raliul Europei Centrale Dakar Series
Startul in proba speciala de luni se va da dimineata la ora 8.30 (7.30 – ora Ungariei), din fata hotelului Mara, iar competitia efectiv va incepe din satul Mara. Din acel moment traseul montan pentru raliu se va inchide, prin urmare cei care doresc sa asiste la intrecere din punctele de observare din statiunea Izvoare (unde va fi finish-ul primei zile), si de la cabanele Maratex – Pod Cires si Plesca, trebuie sa isi ocupe pozitiile cel tarziu la ora 7.00 (ora Romaniei), chiar 6.00 dimineata – in cazul in care doresc sa ajunga la Plesca.
Potrivit organizatorilor, punctele de observare vor fi amenajate, fiind incercuite cu plasa de protectie si cu benzi de protectie. In schimb, pe drumurile publice nu vor si puse filtre de control pentru spectatori, pana la inceperea probelor speciale pilotii de la Dakar avand obligatia sa respecte toate regulile de circulatie, adica sa nu depaseasca viteza maxima admisa in localitati si in afara lor, sa acorde prioritate in trafic etc. Autoritatile i-au avertizat pe cei care vor sa vada masinile sa nu intre insa pe partea carosabila, pentru ca isi risca viata.
Zona Hotel Mara din Baia Mare este loc de promenada pentru impatimitii de masini
Pentru echipajele participante s-a amenajat in centrul orasului, in zona Parcului Mara, un parc de asistenta, care va ramane inchis pana marti seara, cand vehiculele vor porni inapoi spre Ungaria. Acesta este asigurat de o firma de paza din Ungaria, dupa cum au precizat autoritatile maramuresene. In schimb, pe traseu si in punctele cheie ale raliului din imprejurimile Baii Mari paza si securitatea va fi asigurata de jandarmi, politisti, lucratori silvici si reprezentanti ai Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU) Maramures.
Autoritatile din Maramures se asteapta la un numar mare de spectactori, mai ales ca in Budapesta, la locul de strat s-a adunat o multime impresionanta. De altfel, sambata, in ziua verificarilor, a fost o buna ocazie pentru a observa pasiunea tarilor din Europa Centrala pentru motorsport, dupa cum au aratat organizatorii de la ASO. Entuziasmul ungurilor a fost maxim, si, in pofida ploii de dimineata, locuitorii Budapestei au venit sa priveasca spectacolul verificarilor tehnice si sa se apropie pentru un moment de concurenti si de vehiculele de concurs. Acelasi interes este asteptat si din partea romanilor, pentru ca la un eveniment auto de mai mica anvergura – organizat anul trecut la Aeroportul Baia Mare – au fost peste 2.000 de participanti.
UPDATE: Clasament Central Europe Rally dupa prima etapa Foto: DPPI – ASO
In competitia motocicletelor spaniolul Marc Coma, al doilea la start, a reusit sa se impuna cu 1’15” in fata lui Cyril Despres castigand prima etapa. Penalizat de prima pozitie, francezul a avut de suferit si din cauza setarilor facute motorului. Ca rezultat Despres este la doar 2 secunde in fata spaniolului Jordi Viladoms. Pe un traseu care favorizeaza re-acelerarile, motocicletele clasei 450 cmc nu au fost in elementul lor si doar David Fretignie a fost capabil sa mai reduca din pierderile acestei categorii terminand pe locul 7, la 2’18” in spatele castigatorului.
La quad-uri campionul Ungariei, Laszlo Szabo, a dominat categoria. Pornind ultimul, pilotul Bombardier a fost nevoit sa depaseasca foarte mult pentru ca la final sa se impuna cu 35” in fata francezului Hubert Deltrieu.
Si la auto am avut parte de o performanta asemanatoare: americanul Robby Gordon, care a luat startul de pe locul 12, a scos tot ce era mai bun din Hummer-ul sau cu doua roti motrice, obtiand al doilea timp al specialei si clasandu-se cu 15” in fata sud-africanului Giniel De Villiers. Totusi, prima proba speciala din acest raliu a confirmat ca Sainz este favoritul la victoria finala. Desi, a admis ca aceasta prima proba nu a fost pe placul sau pilotul spaniol de la Volkswagen a preluat conducerea terminand cu 41” de secunde in fata lui Gordon. Peterhansel a debut prudent si s-a clasat la final al 4-lea la 1’02” de leader, dar inregistrand cel mai bun rezultat pentru Mitsubishi.
Fara sa surprinda pe nimeni, Hans Stacey a castigat la categoria camioane. In MAN-ul sau olandezul trebuie sa fie foarte atent la cehul Alez Loprais care a termiant etapa la doar 25” in spatele sau. Lupta pentru castigarea Central Europe Rally Dakar Series urmand sa se dea intre acesti doi piloti, mai ales dupa ce Marcel Van Vliet a terminat etapa la 2 minute distanta.
Carlos Sainz, campion la raliu, dar si la cereri de autografe
Imediat dupa incheierea probei speciale de la Dabas (lungime 63km) din Ungaria, toti concurentii au pornit spre Baia Mare, Romania, avand de parcurs 410 km. Pe aceasta legatura motocicletelor si quad-urilor li s-a permis sa urce in camioanele de asistenta, insa pentru a trece linia de sosire a acestei zile pilotii vor trebui sa ajunga in parcul inchis pe motociclete respectiv quad-uri.
In Baia Mare, cateva sute de persoane au asteptat echipajele participante la Raliul Europei Centrale Dakar pe drumul de la Dura, iar parcul de asistenta din zona Mara a fost inconjurat, duminica seara, de spectactatori. Vedete au fost Carlos Sainz, pilotul echipei VW si primul in clasament la auto dupa prima etapa, precum si americanii din echipa Hummer.
Carlos Sainz, in ciuda oboselii acumulate, a stat de vorba cu presa, a acordat autografe, a acceptat sa se pozeze cu fanii. Campionul mondial a declarat ca nu stie nimic despre traseul din Baia Mare, iar despre Maramures nu are prea multe informatii, dar ca spera sa le dobandeasca dupa cele doua zile de sedere in zona. Pilotul spaniol nu va avea insa foarte mult timp la dispozitie, pentru ca are de parcurs cle lunga pana la Balaton, mai ales ca si-a propus sa castige cursa.
Raliul Dakar a fost tratat ca o misiune de gradul 0 de fortele de ordine
Potrivit cunoscatorilor, Raliul Europei Centrale – Dakar Series este cel mai mare eveniment auto organizat nu doar in zona Transilvaniei, ci chiar in Romania. Seful Inspectoratului de Politie Judetean (IPJ) Maramures, comisarul sef Ioan Isac, a recunoscut ca ”toata lumea care s-a implicat in organizare din partea institutiilor locale are o strangere de inima pentru ca este o competitie importanta care va reprezenta nu doar Maramuresul, ci imaginea intregii Romanii”. El a mai adaugat ca pregatirile pentru raliu au fost aceleasi ca pentru o ”misiune de gradul 0, adica pentru vizita presedintelui sau premierului”.
Generalul de brigada Lucian Irimus, comandantul Inspectoratului Judetean de Jandarmi (IJJ) Maramures, a declarat ca la misiune participa aproximativ 650 de jandarmi, 550 de politisti, 60 de angajati ai ISU, precum si 40 de reprezentanti ai altor structuri. De asemenea, el a mai aratat ca alte 400 de persoane sunt pregatite sa intervina in caz de nevoie. La aceste efective se mai adauga cele ale Serviciului de Ambulanta Maramures, precum si ale Centrului Medical al Ministerului de Interne si al Reformei Administrative (MIRA), care vor asigura asistenta medicala de urgenta.
Francezii de la ASO au fost cuceriti de traseul de raliu din Baia Mare Foto: DPPI, ASO
”E un traseu extraordinat de greu si care a fost apreciat de francezi pentru dificultatea sa. Probele speciale se anunta dificile”, a declarat generalul Lucian Irimus, care a coordonat actiunile de verificare a sigurantei traseului.
Pe traseul probelor speciale ale raliului, care masoara circa 75 de kilometri in Baia Mare, vor mai fi circa 100 de reprezentanti ai organizatorului competitiei, care vor asigura paza si protectia in interiorul circuitului. Drumurile laturalnice care au iesire in tarseu vor fi pazite de jandarmi, astfel incat nimeni sa nu poata intra pe traseu, in afara punctelor de observare a cursei stabilite de organizatori pentru spectatori.
Aparatura secreta de telecomunicatii pusa in functiune in Muntii Gutaiului
Comandantul IJJ Maramures a mai spus ca s-au luat masuri speciale de securitate pentru raliu. De altfel, el a declarat ca in Maramures a fost adusa tehnica de telecomunicatii speciale folosita pe durata desfasurarii summit-ului NATO de la Bucuresti, mai ales ca pe anumite portiuni nu exista semnal in retelele de telefonie, zona fiind izolata.
Doar planul de organizare si interventie realizat de Prefectura Maramures are 70 de pagini si 28 de anexe, documentele avand caracter secret dupa cum au precizat persoanele implicate in punerea lui in practica. Raliul Europei Centrale Dakar Series, care se desfasoara in Ungaria si Romania, are loc ca urmare a anularii, pentru prima data in istorie, a competitiei Dakar din acest an dupa amenintarilr teroriste primite.
Citeste si:
Raliul Dakar 2008 a fost anulat pentru prima oara in istoria competitiei
4 ianuarie 2008
Etapele Dakar Series – Ungaria si Romania
Raliul Dakar se muta in Europa Centrala, cu traseu prin Baia Mare
5 februarie 2008
Raliul Europei Centrale – Dakar Series
Nume mari si foarte mari la startul Dakar Series
15 aprilie 2008
Trei zile de foc pentru autoritatile maramuresene
Numaratoare inversa pana la startul raliului Dakar din Baia Mare
15 aprilie 2008
Informatii utile pentru spectatorii la Raliul Europei Centrale Dakar Series
3, 2, 1, Start – Dakar in Baia Mare
17 aprilie 2008
Concurenti Raliul Europei Centrale – Dakar Series 2008
18 aprilie 2008
Campioni mondiali de raliuri sosesc in Baia Mare
Carlos Sainz – vedeta la Dakar Series CER
19 aprilie 2008
Raliul Europei Centrale – Dakar Series
Carlos Sainz a castigat prima proba speciala din Dakar Series
20 aprilie 2008
Accidente in serie la raliul Dakar de la Baia Mare
Marc Coma a abandonat dupa prima proba speciala Dakar din Baia Mare
21 aprilie 2008
Raliul Europei Centrale – Dakar Series
Dupa etapa a II-a, Peterhansel a preluat conducerea dupa cursa Dakar in Baia Mare
21 aprilie 2008
Raliul Europei Centrale 2008: Ziua a doua
UPDATE 3: Caravana Dakar de la Baia Mare s-a pus in miscare spre Debrecen
22 aprilie 2008
Raliul Europei Centrale – Dakar Series
Rezultate dupa etapa a III-a din REC 2008 – probe speciale Baia Mare
22 aprilie 2008
Clasamentul REC – Seria Dakar 2008 dupa etapa finala din Baia Mare
22 aprilie 2008
Rezultate concurenti romani la Raliul Europei Centrale – seria Dakar
22 aprilie 2008
Vezi si:
POZE Raliul Europei Centrale – Dakar, Baia Mare:
- Foto: Pelerinaj pe munte pentru un live la Probele Speciale ale raliului din seria Dakar
- Foto: Raliu Dakar Series Baia Mare – Probe Speciale Camioane, zona Runcu de pe platoul Ignis-Gutai
- Foto: Raliu Dakar Series Baia Mare – Probe Speciale Auto, zona Runcu de pe platoul Ignis-Gutai
- Foto: Raliu Dakar Series Baia Mare – Probe Speciale Motociclete, zona Runcu de pe platoul Ignis-Gutai
- Foto: Startul echipajelor Dakar din satul Mara – Maramures, urmarit de putina lume
- Foto: Masinile de la Dakar au facut parada la plecarea din Baia Mare
- Foto: Dakar – Raliul Europei Centrale, show auto in Baia Mare
VIDEO Raliul Europei Centrale – Dakar, Baia Mare:
- Video: Raliu Dakar Series Baia Mare – Probe Speciale Auto, cariera de piatra Runcu
- Video: Raliu Dakar Series Baia Mare – Probe Speciale Quad-uri, zona Runcu de pe platoul Ignis-Gutai
- Video: Raliu Dakar Series Baia Mare – Probe Speciale Motociclete, zona Runcu de pe platoul Ignis-Gutai
Sursa: M.M.