Firma Strabag, care a inlesnit demararea lucrarilor la drumul Baia Sprie – Barsana cand a renuntat la procesul intentat Consiliului Judetean Maramures, nu a ramas in paguba dupa ce a pierdut licitatia in favoarea societatii bihorene Selina. Oficialii de la Strabag au inceput sa culeaga roadele “ingaduintei”, compania castigand recent un contract in valoare de 2 milioane de euro pentru modernizarea unui drum comunal care… nu exista. Compania austriaca, principalul contestar al rezultatului licitatiei pe cel mai mare proiect din Maramures – in valoare de 22 de milioane de euro – va moderniza drumul Botiza – Grosii Tiblesului (DC 19) in lungime de opt kilometri.
Desi respectivul contract, al carui beneficiar este Primaria Botiza, intra sub incidenta acordului privind contractele de achizitii publice, nu s-a organizat licitatie electronica, desi constructorii sustin ca reprezinta cea mai transparenta modalitate de atribuire a unei lucrari. Primaria Botiza a optat pentru o licitatie deschisa, iar din cele opt oferte firma austriaca a prezentat-o pe “cea mai avantajoasa din punct de vedere economic”, dupa cum a motivat primarita Ioana Trifoi.
Oferta firmei SC Strabag SRL, care va avea asociat in contract firma clujeana SC Damar Consult SRL – specializata in proiectare si consultanta in domniul drumuri-poduri, a ”picat” la fix pe standardul guvernului, care a calculat un cost unitar pentru reabilitarea unui drum judetean la 273.855 euro, la un curs de 4,2 lei.
Kilometrul de drum executat cu 238.000 de euro
Cifrele Strabag nu difera mult de cele ale Ministerului Dezvoltarii stabilite prin metodologia de elaborare a a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de investitii publice, doar ca documentele guvernului se refera la modernizarea unui drum cu doua benzi, nu cu una – cum este cazul de la Botiza.
Potrivit cifrelor comunicate de autoritati, Primaria Botiza va plati pe proiect 8.298.930 de lei plus TVA, adica aproximativ 2 milioane de euro. Un simplu calcul arata ca pe fiecare kilometru de drum se va plati in jur de un milion de lei (238.000 de euro). Ioana Donca, membra in comisia de licitatie, a spus ca din comisie au facut parte “reprezentanti de finante” si din Consiliul Judetean, cand a fost intrebata despre costuri.
Strabag a castigat pentru ca asteapta dupa bani un an
Primarul comunei maramuresene, Ioana Trifoi, are insa explicatii, dar si argumente in favoarea castigatorului. Ea a spus ca in alegerea Strabag nu a contat doar pretul, ci si ingaduinta reprezentantilor firmei, calitate pe care acesti au dovedit-o si atunci cand au renuntat la procesul cu Consiliul Judetean.
“Sunt bani de la Guvern. Ei (n.r., Strabag) au facut cea mai ieftina oferta si mai era o clauza acolo (n.r., in oferta) ca lucreaza un an din banii lor si cand o sa vina banii o sa ii platim”, a explicat primarul din Botiza.
Drum cu o singura singura banda, 4 metri latime
Ioana Trifoi a mai precizat ca pretul mare pe kilometrul de drum a rezultat din faptul ca in zona “sunt rupaturi, sunt rape, poduri nu sunt, nici podete… nu se poate trece cu nicio masina pana in Grosi (n.r. – Grosii Tiblesului)”.
Pentru cele 2 milioane de euro, Strabag va moderniza un drum comunal (DC 19 Botiza – Grosii Tiblesului) in lungime de 8,4 kilometri. Conform studiului de fezabilitate, drumul rural va avea o singura banda de circulatie, cu latimea de 4 metri si va traversa un parau pentru care se vor face… cinci poduri cu o deschidere de 10 metri.
Legaturi rutiere intre Lapus si Maramuresul istoric
In acest moment, nu exista niciun drum intre Tara Lapusului si Maramuresul istoric, desi acesta ar face mai usor legatura cu localitatile de pe Valea Izei, fara sa fie necesara traversarea muntelui Gutai si a municipiului Baia Mare.
De-a lungul timpului, intre Valea Izei si Tara Lapusului, au existat cateva trasee rutiere. De exemplu, Regia Miniera a facut un drum de la Baiut la Botiza, insa acesta a fost calamitat de ape si alunecari de teren si apoi a fost lasat de izbeliste. Alta legatura a fost drumul de la Grosii Tiblesului la Botiza.
La inceput, acesta era drum judetean, dar in anii ’90 a trecut in administrarea Romsilva, care l-a transformat in drum de exploatare forestiera, fiind distrus de utilajele grele. Mai apoi, autoritatile judetene au preluat din nou drumul, fara stiinta autoritatilor locale. Anul trecut, primarul din Grosii Tiblesului a aflat din presa care e statutul drumului si a facut demersuri pentru a-l transforma din nou in drum comunal.
Odinioara, pe ruta Grosii Tiblesului-Tibles se putea trece printr-o galerie de mina, pana dincolo de munte, in bazinul raului Baicu, la Dragomiresti. Accesul prin acea galerie, ce ar fi putut fi transformat intr-o atractie turistica, a fost blocat in urma actiunii de inchidere a perimetrelor miniere.
Sursa: Catalin Vischi, Alexandru Ruja