Patru fotografi din tara, alaturi de Felician Sateanu, organizatorul celei de-a VII – a editii a Taberei Nationale Fotoetnografica, au imortalizat, vreme de mai bine de o saptamana, traditiile si obiceiurile din perioada sarbatorilor de primavara din Maramures. Pregatirile pentru sarbatorile de Pasti, „Jocul la sopru” sau „Pastile animalelor”, ritual religios din Desesti, sunt doar cateva dintre evenimentele surprinse pe pelicula.
Avand ca scop surprinderea traditiilor si obiceiurilor din perioada sarbatorilor de primavara in satele de pe valea Marei, respectiv Mara, Desesti, Sat Sugatag, Harnicesti, Giulesti, Feresti, Berbesti, Valea Stejarului si Vadu Izei, cea mai recenta editie a Taberei Fotoetnografica a imbogatit cu mii de fotografii arhiva Centrului Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Maramures.
Cei patru fotografi, Gheorghe Petrila (Oradea), Radu Oltean (Cluj Napoca), Mihai Nedelcu (Ploiesti) si Cornel Hlupina (Jilava), alaturi de Felician Sateanu, au inceput inca din 22 aprilie sa surprinda cu ajutorul aparatelor foto pregatirile pentru Pasti. „Spectacolul” dat de focurile de pe dealuri, slujba din noaptea Invierii si sfintirea bucatelor in dimineata de Pasti au solicitat fotografii si tehnica din dotare la maximum. A doua zi de Pasti a fost dedicata „Jocului la sopru”, unde tinerii din Giulesti si Sat Sugatag si-au demonstrat maiestria la joc, imbracati in costume populare specifice locului, in fata fotografilor si a localnicilor curiosi.
In cea de a treia zi de Pasti, fotografii au participal la festivalul folcloric „Jocu’ la sopru” din Sarbi, iar zilele urmatoare acestia au incercat sa gaseasca cele mai bune instantanee la muncile agricole, palincie, moara si mesteri populari. Un eveniment mai special care a putut fi fotografiat la Desesti a fost „Pastile animalelor”, in Vinerea Luminata, un ritual religios dedicat animalelor si tarinii, unic in Maramures.
Penultima zi a taberei a fost „un regal” de fotografiat tehnica populara inaugurata la Muzeul Satului din Sighetu Marmatiei. Cele doua mori, o piva, o palincie, doua valtori realizate dupa tipicul celor traditionale au fost imortalizate din fiecare unghi de catre fotografi. Tabara s-a incheiat cu o vizita la Sapanta, in Cimitirul Vesel, si la Huta Certeze, la „Sambra oilor”, unde fotografii veniti din tara au putut observa diferenta intre Maramures si Oas.
Fotografiile realizate in tabara vor completa arhiva Centrului Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Maramures, iar o selectie de imagini reprezentative va constitui obiectul unei expozitii de fotografie si a unui album „Fotoetnografica”.
Sursa: Andrei Gherghel