Inspectorii ANPC au controlat, intre 14 si 22 mai, 351 de operatori economici prestatori de servicii imobiliare, iar la 251 s-au gasit abateri de la normele legale. Acestia au aplicat 119 amenzi, in valoare totala de 264.500 de lei, 132 de avertismente, iar in cazul a 56 de operatori economici s-a dispus oprirea temporara a prestarii serviciului.
Principalele abateri gasite de inspectori au constat in neafisarea listei serviciilor prestate si a tarifelor aferente practicate, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, nerespectarea prevederilor privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori (Legea 193/2000), neafisarea in mod vizibil a denumirii firmei si a programului de functionare.
ANPC ii sfatuieste pe cei care apeleaza la servicii imobiliare sa solicite operatorilor economici, inainte de efectuarea tranzactiei, informatii complete despre imobilele ce urmeaza sa le achizitioneze sau inchirieze, in conformitate cu obligatiile de informare impuse de actele normative in vigoare.
Aceste informatii esentiale trebuie sa fie mentionate si in contracte sau in anexe la contracte si sa cuprinda urmatoarele:
– situatia juridica a imobilului si daca aceasta permite tranzactionarea;
– informatii privind provenienta (proprietarul) imobilului;
– informatii privind starea de fapt in care se afla imobilul;
– actele necesare pentru efectuarea tranzactiei, cine are obligatia de a le obtine, costurile acestora, termenele in care acestea trebuie obtinute;
– drepturile si obligatiile fiecarei parti si care este raspunderea juridica a fiecarei parti pentru nerespectarea obligatiilor, cine suporta riscurile fiecarei tranzactii;
– comisionul practicat de agentie;
– suma perceputa de catre operatorul economic in cazul in care consumatorul se razgandeste;
– daca la efectuarea tranzactiei operatorul economic colaboreaza cu alta agentie, consumatorii trebuie sa cunoasca toate datele referitoare la aceasta agentie, mai ales in cazul in care costurile acestei colaborari sunt suportate de catre consumator;
– daca se folosesc practici comerciale abuzive sau vanzarea se face conditionat, etc.
ANPC a atentionat cetatenii sa fie foarte atenti la clauzele referitoare la comisioanele sau sumele impuse de operatori cu titlu de despagubire in cazul in care consumatorul renunta la tranzactie din culpa sa.
Sursa: Ioana Osan