Presedintele Consiliului National (CN) al Partidului Social Democrat (PSD), Adrian Nastase, le-a trimis o scrisoare judecatorilor Curtii Constitutionale, pentru a le semnala, in calitate de deputat, dar si de cetatean al Romaniei, in calitate de jurist, dar si de participant, in functii publice importante, atat la procesul de elaborare si adoptare a Constitutiei din 1991, cat si la cel de revizuire a Constitutiei din 2003, cateva „probleme constitutionale” legate de initiativa presedintelui Romaniei de revizuire a Constitutiei, initiativa aflata in prezent pe rolul Curtii Constitutionale, pentru aviz.
„Potrivit prevederilor art. 150 alin. (1) Teza 1-a, Revizuirea Constitutiei poate fi initiata de presedintele Romaniei la propunerea Guvernului. Asadar, presedintele nu poate avea singur o asemenea initiativa, el avand o astfel de posibilitate doar daca primeste un proiect de revizuire de la Guvern”, spune fostul premier in documentul publicat pe blogul personal.
Potrivit acestuia, in situatia actuala, „lucrurile s-au petrecut intr-o modalitate de lucru nefireasca”. „Presedintele Romaniei a intocmit un proiect de revizuire, dupa infiintarea unei mari Comisii prezidentiale ce a actionat dupa propria viziune. Acest proiect a fost transmis Guvernului care a finalizat un proiect care pare a avea acordul Guvernului. Pare sa-l fi avut, pentru ca se semnaleaza in prezent contestatii in cadrul coalitiei guvernamentale.
Nu sunt necesare comentarii suplimentare pe acest subiect fata de problemele pe care doresc sa le ridic. Chestiunea esentiala este ca proiectul de revizuire transmis de Guvern presedintelui pentru a fi inaintat Parlamentului, nu este acelasi cu proiectul final ajuns la Curtea Constitutionala. Presedintele a modificat si completat proiectul aprobat de Guvern, proiect derivat, printre altele, din prerogativa constitutionala a acestuia: dreptul la initiativa legislativa.
Din proiectul transmis presedintelui de catre Guvern, din cele 53 de articole vizate ca fiind modificate, completate sau reprezentand texte noi, presedintele a pastrat mai putin de jumatate, 24 fiind modificate, 13 reprezentand texte noi, elaborate de presedinte”, a sustinut presedintele CN al PSD.
In aceste conditii, subliniaza Adrian Nastase, se pune problema daca demersul presedintelui poate fi socotit constitutional sau daca nu ar trebui restituit pentru reluarea procedurilor prevazute in Legea fundamentala.
In opinia liderului social-democrat, demersul presedintelui nu intruneste conditiile procedurale si de forma stabilite prin art. 150 din Constitutie pentru mai multe motive, intre care: textul art. 150 din Constitutie trebuie astfel interpretat incat sa se asigure unicitatea ansamblului Constitutiei, plenitudinea acesteia; sintagma „la propunerea Guvernului” nu poate insemna o simpla sesizare a presedintelui, o sugestie facuta de guvern sefului statului urmand ca acesta sa intocmeasca, sa elaboreze textul proiectului de revizuire; sintagma „la propunerea Guvernului” are semnificatia completa si proprietatea exacta a termenului, natura juridica a notiunii respective, precum si competentele constitutionale ale acestuia, respectiv dreptul acestuia la initiativa legislativa, mai exact dreptul acestuia de a intocmi propuneri concrete si complete in domeniul legislativ, inclusiv dreptul de a redacta proiectul de revizuire a Constitutiei.
„Desigur, se poate pune problema rolului presedintelui in aceasta procedura. In niciun caz, nu sustin ca el este un simplu mesager, un ‘simplu postas’ cum ii place sa se victimizeze. Este semnificativ, in acest sens, faptul ca primul-ministru Emil Boc in expunerea de motive a proiectului de revizuire, pe care l-a inaintat presedintelui, aflandu-se intr-unul din putinele sale momente cand isi aminteste propria sa calitate oficiala, precum si specializarea sa constitutionala, s-a adresat, in final, presedintelui, astfel: ‘Stimate domnule presedinte al Romaniei, in conformitate cu prevederile art. 150 alin. (1) din Constitutia Romaniei, va propunem initierea modificarii Constitutiei, iar Parlamentului Romaniei ii adresam rugamintea de a fi de acord cu Propunerea de revizuire prezentata’. Dar, presedintele are un cadru constitutional in care se poate exprima si, eventual, implica in acest demers. El poate participa, la cererea primului-ministru, la sedinta in care se dezbate si se aproba proiectul de revizuire”, spune presedintele CN al PSD.
De asemenea, adauga Nastase, in cadrul prerogativelor prezidentiale consfintite in art. 80 din Constitutie, in principal cele cu privire la faptul ca el exercita functia de mediere intre puterile statului, precum si intre stat si societate si tot el vegheaza la respectarea Constitutiei, seful statului putea si avea obligatia sa se consulte cu Guvernul, pentru a rezulta un proiect comun, „aceasta si in cadrul relatiilor institutionale parteneriale cu Executivul pe care le tot evoca”.
Sursa: Agerpres