Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a dispus neinceperea urmaririi penale in cazul lui Liviu Pop, fost ministru interimar al Educatiei si actual senator, in dosarul in care ANI l-a reclamat ca ar fi avantajat patrimoniul FSLI, au declarat surse judiciare. Procurorii au apreciat ca in aceasta cauza nu se poate retine savarsirea infractiunii de conflict de interese, intrucat nu sunt intrunite elementele constitutive ale infractiunii. Liviu Pop nu a dorit sa comenteze informatia, aratand ca va prezenta lamuriri la momentul oportun. Fostul ministru a fost reprezentat juridic de catre casa de avocatura „Bostina si Asociatii”.
Ovidiu Constantinescu, PR Manager la casa de avocatura, a refuzat sa comenteze, la acest moment, decizia Parchetului, precizand ca toate explicatiile vor fi prezentate de catre Liviu Pop.
Ulterior, casa de avocatura a transmis un comunicat in care arata ca l-a asistat pe fostul ministru al Educatiei Liviu Marian Pop in ancheta ANI si confirma ca Parchetul de pe langa ICCJ a dispus neinceperea urmaririi penale.
„In urma solicitarilor venite din partea presei, casa de avocatura Bostina si Asociatii confirma ca l-a asistat pe domnul Liviu Marian Pop, fost ministru interimar al Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si actual senator in Parlamentul Romaniei, atat in derularea verificarilor efectuate de Agentia Nationala de Integritate, cat si ulterior in fata reprezentantilor Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Parchetul a fost sesizat prin adresa nr.51086/G/1I/9.11.2012 emisa de Agentia Nationala de Integritate (A.N.l.) care a sustinut faptul ca a identificat elemente de incalcare a legislatiei penale sub aspectul posibilei savarsiri a infractiunilor prevazute de art.2531 alin.1 Cod penal si art.248 Cod penal”, se arata in comunicat.
Avocatii precizeaza ca, in cauza, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a comunicat solutia dispusa in dosarul nr. 48/P/20l3, dispunand „neinceperea urmaririi penale deoarece nu exista intrunite elementele constitutive ale acestei infractiuni”. In aceeasi cauza, fata de infractiunea prevazuta si pedepsita de art.248 Cod penal aceeasi solutie, „de neinceperea urmaririi penale deoarece nu exista intrunte elementele constitutive ale acestei infractiuni”, fusese dispusa anterior de DNA.
„Aceasta decizie nu mai poate fi atacata de catre Agentia Nationala de Integritate, fiind astfel irevocabil infirmate concluziile raportului de evaluare al ANI:, afirma, in comunicat, Ovidiu Mihut, avocat partener in cadrul casei de avocatura Bostina si Asociatii, cel care a condus echipa de avocati implicati in acest caz.
In noiembrie 2012, Agentia Nationala de Integritate (ANI) l-a reclamat la Parchetul instantei supreme pe Liviu Pop, intrucat, in calitate de ministru interimar al Educatiei, ar fi avantajat patrimonial Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant, unde a fost secretar general anterior preluarii portofoliului ministerial.
ANI preciza ca a constatat incalcarea regimului juridic privind conflictul de interese in materie penala si indicii de comitere a infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice in cazul lui Liviu Pop, care atunci era ministru delegat pentru Dialog Social in cadrul Ministerului Muncii.
In 15 mai 2012, Liviu Pop a fost desemnat in functia de ministru interimar al Educatiei, iar in perioada 1 decembrie 2007-17 mai 2012, Pop a fost secretar general al Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant.
Ulterior numirii in functia de ministru al Educatiei, Liviu Pop a emis Ordinul 4271/29 mai 2012 de modificare a Ordinului comun 4576/2011 privind validarea fluxurilor financiare pentru cheltuielile de personal din invatamantul preuniversitar de stat, prin care nu se mai permitea retinerea cotizatiei sindicale de catre unitatea de invatamant, ordin contestat in instanta de federatiile sindicale din invatamant, inclusiv de FSLI, instantele de judecata pronuntandu-se in sensul mentinerii ordinului comun ca fiind temeinic si legal, mai arata ANI.
Astfel, potrivit ANI, Liviu Pop, in calitate de ministru interimar al Educatiei, ar fi avantajat patrimonial Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant, organizatie cu care s-a aflat in raporturi de munca in ultimii cinci ani.
Agentia Nationala de Integritate a sesizat atunci Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie cu privire la posibila comitere a infractiunilor de conflict de interese si abuz in serviciu contra intereselor publice de catre Liviu Pop.
Totodata, ANI anunta in 9 noiembrie 2012, prima zi a campaniei pentru alegerile parlamentare, ca a constatat, in urma procedurilor de evaluare, incalcarea legislatiei privind regimul juridic al incompatibilitatilor de catre Liviu Pop.
Acesta a cerut Curtii de Apel Bucuresti anularea raportului ANI din 9 noiembrie, instanta respingand solicitarea in 20 februarie, considerand ca este inadmisibila. Decizia a fost contestata de Liviu Pop la instanta suprema, urmand sa fie judecata in 7 martie 2014. In iunie, Liviu Pop a fost audiat la Parchetul instantei supreme, declarand ca le-a spus procurorilor de ce a emis ordinul si ce a stat in spatele actului.
Liviu Pop a aratat ca „este legat de plangerea ANI in legatura cu ordinul emis in calitatea sa de ministru, privind plata cotizatiei de sindicat pentru sindicalisti„.
„Este o procedura interna ce trebuia facuta. Eu nu le-am spus nimic nou procurorilor fata de ce am spus la ANI cand am fost chemat. Le-am spus de ce am emis ordinul, ce are in spate acest ordin si care au fost pasii urmati. Nu am comis nicio ilegalitate, acela fiind un ordin comun semnat de trei ministri”, a mai spus Pop.
Acesta a precizat ca actul normativ „era un ordin comun si a fost emis in baza unei sentinte a unei curti de apel, acesta fiind in prezent abrogat, deci nu mai este valabil„. Pop a mentionat ca ordinul a fost elaborat pentru profesorii care se aflau in sindicate.
Sursa: Mediafax