Pretul unui kilometru de autostrada in Romania este de trei ori mai mare decat in Bulgaria, potrivit unui raport al Consiliului Concurentei (CC) pentru piata lucrarilor de constructii de drumuri si autostrazi, dat miercuri publicitatii.
In urma prelucrarii datelor si informatiilor puse la dispozitie de CNADNR, in Romania, pretul mediu al unui kilometru de autostrada construit in zona de ses este de 23,34 milioane lei/km, iar cel al unui kilometru de autostrada construit in zona de deal este de 20,87 milioane lei/km, ambele peste nivelul standardelor de cost.
„In cadrul analizei s-a constatat o variatie semnificativa a preturilor medii pe kilometrul de autostrada. Spre exemplu, la zona de ses, in Romania, preturile au variat in intervalul 2,68 milioane de euro (tronsonul Fetesti – Cernavoda) si 11,61 milioane de euro (varianta de ocolire Pitesti), in Bulgaria intre 2 milioane de euro (tronsonul Tracia – Nova Zagora – Yambol) si 2,8 milioane de euro (Hemus – Sofia si Yana), iar in Polonia intre 4,6 milioane de euro (Zgorzelec – Krzyżowa) si 12,4 milioane de euro (Zgorzelec – Krzyżowa)”, releva datele raportului.
Prin urmare, conform CC, in Romania, variatia pretului mediu pentru un kilometru de autostrada construit in aceeasi forma de relief este cea mai mare (45,86%), fata de Polonia (36,42%) si Bulgaria (14,22%). Comparativ cu Bulgaria, pretul mediu/kilometru de autostrada construit in zona de ses este de aproape trei ori mai mare.
In urma anchetei sectoriale privind piata lucrarilor de constructii de drumuri si autostrazi, Consiliul Concurentei recomanda autoritatilor contractante sa evite incheierea de acte aditionale la contractele initiale, intrucat a constatat ca exista situatii in care, prin semnarea acestui tip de documente, castigatorul licitatiei (cel care ofera cel mai mic pret) negociaza direct cu autoritatea contractanta o noua valoare a lucrarii. Aceasta valoare poate deveni mai mare decat cea a ofertelor depuse initial de concurentii sai, a explicat Consiliul Concurentei.
Potrivit sursei citate, in perioada iunie 2010 – iunie 2011, pentru 96 de contracte de executie de lucrari de constructii de drumuri si de servicii, au fost incheiate 203 de acte aditionale, din care 23 au fost modificate din punct de vedere al valorii contractelor.
Aceasta situatie nu este o caracteristica doar a pietei romanesti. Conform unui raport al Curtii Europene de Conturi privind lucrarile de infrastructura derulate din fonduri comunitare in Germania, Grecia, Polonia si Spania in perioada 2000 – 2013, costurile a 46% din proiectele auditate au crescut cu peste 20% in timpul executiei lucrarii.
Sursa: Agerpres