”Acest raport se află acum pe masa ministrului mediului, Sulfina Barbu, şi urmează să fie dezbătut împreună cu reprezentanţii ministerului economiei şi comerţului. Sub aspect tehnic societatea mai are multe de făcut pentru a respecta cerinţele de mediu. Practic e nevoie de o modernizare totală”, a declarat Ioan Gherheş în cadrul unei conferinţe de presă pe care a susţinut-o marţi în Baia Mare.
Preşedintele ANPM a explicat că uzina Romplumb a primit din partea oficialilor europeni un răgaz de trei ani ca să îşi rezolve problemele de mediu. Până în 2010 societatea trebuie să reducă nivelul emisiilor de plumb şi cadmiu din aer de 3 – 5 ori. ”Emisiile fugitive trebuie să dispară complet, iar pulberile de mangan şi de plumb nu mai trebuie să ajungă în ape.”
Şansele ca uzina Romplumb să funcţioneze pe viitor depind de fondurile pe care ministerul economiei se va decide să le aloce pentru modernizare.
”Cât de rentabilă e susţinerea unei astfel de investiţii e un răspuns pe care trebuie să îl dea ministrul economiei. Pentru noi e important ca parametrii de mediu să fie respectaţi. Un pas important va fi acordarea autorizaţiei integrate de mediu care acum este în studiu la Cluj. Aceasta va fi urmată de un plan de conformare care va fi supus dezbaterii publice”, a conchis oficialul de la Bucureşti.
Romplumb se numără printre cele 195 de societăţi mari din România monitorizate pentru poluare industrială, pentru care Comunitatea Europeană a acceptat să acorde o perioadă de tranziţie până la respectarea totală a normele de mediu. Pe listă se regăsesc încă două firme din Maramureş – SC Avimar şi SC Transgold.
Ioan Gherheş a fost, marţi, în control şi la Transgold. Verificările au vizat în primul rând iazul de decantare de la Bozânta, care, având în vedere că societatea este în faliment, trebuie să intre în conservare. Ioan Gherheş a precizat că la agenţie s-au primit avizele de închidere, dar că momentan nu se ştie care va fi soarta iazului. Specialiştii susţin că el nu reprezintă un pericol pentru mediu pentru că are un grad de încărcare de numai 35% şi va fi supravegheat cu mare atenţie pe viitor.
Sursa: Larisa Tivadar