Pasaportul simplu electronic se elibereaza, la cerere, cetatenilor romani care indeplinesc conditiile prevazute de Legea nr. 248/2005 si nu se afla in una dintre situatiile de suspendare a dreptului de a calatori in strainatate (art. 15 alin. 1 si 8 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate). Cetatenii romani nu pot detine decat un pasaport simplu sau un pasaport simplu electronic valabil si, doar in situatiile prevazute la art. 17^1 alin. (1) lit. b)-d) din Legea nr. 248/2005, pot detine, concomitent, si un pasaport simplu temporar.
Minorilor cetateni romani care nu se afla in una dintre situatiile de suspendare a exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate li se elibereaza pasapoarte simple electronice in urmatoarele conditii:
a) in cazul minorului care nu a implinit varsta de 14 ani, numai la cererea ambilor parinti, a parintelui supravietuitor, a parintelui caruia i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila sau, dupa caz, a reprezentantului legal;
b) in cazul minorului care a implinit varsta de 14 ani, la cererea acestuia, numai cu acordul ambilor parinti, a parintelui supravietuitor, a parintelui caruia i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila sau, dupa caz, a reprezentantului legal.
Emiterea pasaportului simplu electronic pentru minor, in situatia in care exista neintelegeri intre parinti cu privire la exprimarea acordului ori unul dintre parinti se afla in imposibilitatea de a-si exprima vointa, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 17^1 alin. (1) lit. e), se efectueaza numai dupa solutionarea acestor situatii de catre instanta de judecata, care se pronunta in conditiile legii.
Pe durata suspendarii exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate, cetateanului roman i se refuza temporar eliberarea documentul de calatorie de catre autoritatea competenta sa elibereze acest document, iar daca i-a fost eliberat, ii poate fi retras de catre autoritatile competente sa puna in executare masura.
NOTA: Potrivit art. 20 alin. 5 din Legea nr. 248/2005, “in termen de 5 zile de la data pierderii cetateniei romane in conditiile legii, titularul pasaportului simplu, al pasaportului simplu electronic ori al pasaportului simplu temporar sau, dupa caz, parintii ori reprezentantul legal al minorului sunt obligati sa predea documentul de calatorie, in tara, la oricare dintre serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple sau la sediul Directiei Generale de Pasapoarte, iar in strainatate, la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei”.
Depunerea cererii
Cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple electronice se depun personal de catre solicitanti, in tara, la serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple in a caror raza de competenta au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, iar in strainatate, la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei (art. 15 alin. 8 coroborat cu alin. 2 din Legea nr. 248/2005).
In cazul in care, din motive obiective, solicitantul pasaportului simplu electronic nu se poate prezenta la serviciul public comunitar pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple de la domiciliu sau resedinta, cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple electronice pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple. (art. 15 alin. 9 coroborat cu alin. 3 din Legea nr. 248/2005).
Termenul de eliberare
Cererile se solutioneaza de autoritatile competente, in termene care curg de la data depunerii acestora si care nu pot depasi:
– 30 de zile lucratoare, in cazul cererilor privind eliberarea pasapoartelor simple electronice depuse in tara;
– 90 de zile lucratoare, in cazul cererilor privind eliberarea pasapoartelor simple electronice depuse in strainatate.
NOTA: In prezent s-a reusit reducerea termenului de eliberare la 14 zile calendaristice pentru cererile depuse in tara.
Documente necesare
a) In cazul persoanelor majore cu domiciliul in Romania: cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, dupa caz, buletinul de identitate, aflate in termen de valabilitate, in original. Cartea de identitate provizorie trebuie insotita de certificatul de nastere, in original; dovada achitarii taxelor pentru emiterea pasaportului, in original; pasaportul anterior, in original, daca este cazul.
NOTA: documentele se depun personal, de catre solicitanti; la depunerea cererii, solicitantului i se preiau impresiunile digitale si imaginea faciala (sunt exceptate de la obligatia de furnizare a impresiunilor digitale persoanele pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibila).
b) In cazul minorilor cu domiciul in Romania, care nu au implinit 14 ani: certificatul de nastere al minorului, in original; document(e) de identitate ale parintilor sau al unuia dintre parinti, al reprezentantului legal sau, dupa caz, al persoanei imputernicite, aflate in termen de valabilitate, in original; dovada achitarii taxelor pentru emiterea pasaportului, in original; dupa caz, procura speciala sau declaratia de acord a celuilalt parinte in original, hotararea judecatoreasca de incredintare a minorului, ramasa definitiva si irevocabila, hotararea judecatoreasca prin care instanta a suplinit acordul celuilalt parinte, ramasa definitiva si irevocabila sau, pentru cererile formulate de parintele supravietuitor sau persoana imputernicita de acesta, actul de deces al celuilalt parinte, in original; documente emise de institutia care organizeaza studiile sau concursul, documente emise ori avizate de o autoritate administrativa romana cu competente in domeniu sau, dupa caz, documente emise ori avizate de o autoritate medicala romana, din care sa rezulte perioada si statul sau statele in care se vor desfasura studiile, concursurile oficiale ori tratamentul medical, numai pentru cererile formulate de parintele prevazut la art. 7 alin. 1 lit. e) din H.G. nr. 94/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005, cu modificarile si completatarile ulterioare ori pentru cele formulate de persoana imputernicita de acesta, potrivit art. 7 alin. 1 lit. h) din acelasi act normativ, in original; pasaportul anterior al minorului, daca este cazul.
NOTA: la depunerea documentelor, prezenta minorului este obligatorie; documentele se depun de catre parinti/parinte/reprezentant legal/persoana imputernicita; la depunerea cererii, minorului i se preiau impresiunile digitale si imaginea faciala (minorii cu varsta sub 6 ani sunt exceptati de la obligatia de furnizare a impresiunilor digitale); Declaratiile sau dupa caz procurile speciale autentificate de autoritatile straine vor fi insotite de o traducere legalizata si trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii pentru a putea fi utilizate in fata autoritatilor strain; documentele eliberate de autoritatile statelor semnatare ale Conventiei cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale straine, adoptata la Haga la 5 octombrie 1961, la care Romania a aderat prin Ordonanta Guvernului nr. 66/1999 aprobata prin Legea nr. 52/2000 cu modificarile ulterioare, se apostileaza; documentele eliberate de autoritatile statelor cu care Romania a incheiat tratate de asistenta judiciara sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau de orice alta formalitate, potrivit prevederilor cuprinse in tratatele respective; documentele care nu se incadreaza in categoriile prevazute mai sus se supralegalizeaza in conditiile prevazute de 62 din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept international privat.
Hotararile judecatoresti pronuntate in strainatate trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute de lege pentru recunoastere si punere in executare.
In cazul minorilor cu domicliul in Romania, care au implinit 14 ani: cartea de identitate sau, dupa caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate in termen de valabilitate, in original. Cartea de identitate provizorie, precum si cartea de identitate model nou (fara prenumele parintilor) trebuie insotite de certificatul de nastere, in original; declaratii de acord ale parintilor/parintelui/ reprezentantului legal (pentru minorii casatoriti in conditiile legii, nu mai sunt necesare aceste declaratii); In situatia prezentarii doar a declaratiei unuia dintre parinti, cererea trebuie sa fie insotita si de: a) hotararea judecatoreasca de incredintare a minorului sau de suplinire a acordului celuilalt parinte, ambele ramase definitive si irevocabile, b) actul de deces al celuilalt parinte sau c) documentele emise de institutia care organizeaza studiile sau concursul, documente emise ori avizate de o autoritate administrativa romana cu competente in domeniu sau, dupa caz, documente emise ori avizate de o autoritate medicala romana, din care sa rezulte perioada si statul sau statele in care se vor desfasura studiile, concursurile oficiale ori tratamentul medical, in original; dovada achitarii taxelor pentru emiterea pasaportului, in original; pasaportul anterior al minorului, in original,daca este cazul.
NOTA: documentele se depun personal de catre minor, prezenta acestuia la ghiseu fiind obligatorie; la depunerea cererii, solicitantului i se preiau impresiunile digitale si imaginea faciala (sunt exceptate de la obligatia de furnizare a impresiunilor digitale persoanele pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibila); pasaportul simplu electronic se elibereaza la cererea minorului numai cu acordul ambilor parinti, a parintelui supravietuitor, a parintelui caruia i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila sau, dupa caz, a reprezentantului legal; declaratiile privind acordul de eliberare a pasaportului pentru minor se formuleaza in fata functionarului care primeste cererea, caz in care este obligatorie prezentarea documentelor de identitate ale parintilor, al unuia dintre parinti, al reprezentantului legal, aflate in termen de valabilitate, in original.
declaratiile privind acordul de eliberare a pasaportului pentru minor, date in alte conditii decat cele prevazute mai sus, trebuie sa fie autentificate, in tara de notarul public, iar in strainatate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei ori de autoritatile straine, caz in care este necesara respectarea prevederilor art. 9 alin. 7 din H.G. nr. 94/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005, cu modificarile si completatarile ulterioare;
Hotararile judecatoresti pronuntate in strainatate trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute de lege pentru recunoastere si punere in executare.
Ridicarea pasaportului simplu electronic
Pasaportul simplu electronic se ridica de la serviciul public comunitar sau, dupa caz, de la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate, de titular sau de persoana care a formulat cererea ori de persoana imputernicita de acesta/aceasta printr-o procura speciala care respecta conditiile prevazute la art. 9 din H.G. nr. 94/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, cu modificarile si completarile ulterioare.
NOTA: in momentul preluarii cererii, solicitantul va trebui sa mentioneze serviciul public comunitar pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple ori misiunea diplomatica sau oficiul consular de unde doreste sa ridice pasaportul.
Informatii prezentate de Directia Generala de Pasapoarte, din Ministerul Afacerilor Interne
Sursa: eMM.ro