Autoritatile centrale au convenit, pe hartie, asupra faptului ca investiile in infrastructura din Maramures sunt prioritare. Potrivit senatorului Sorin Ovidiu Bota, care conduce departamentul Transporturi din PSD, soseaua de centura a municipiului Baia Mare, dar si drumul rapid catre Vaja, legatura cu Autostrada Transilvania, respectiv traseul catre Maramuresul Istoric, cu constructia unui tunel pe sub muntele Gutai, au fost prinse intr-un amplu plan national de dezvoltare.
In privinta soselei de centura a municipiului maramuresean, care trebuie sa rezolve problema traficului greu, Bota a aratat ca, anul acesta, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) trebuie sa inceapa faza de proiectare.
“Primul pas care trebuie facut e cel de predare a tronsonului de drum de centura dintre iesirea spre Cluj si iesirea Satu Mare catre CNADNR, pentru ca ei sa faca demersurile pentru proiectare, extensie la patru benzi si executie – lucru care se va intinde pe perioada anului acesta si a anului viitor. E un tronson mic, dar trebuie realizat pana la detalii de executie si proiect tehnic. Cred ca din acest punct de vedere suntem pe drumul cel bun”, a declarat parlamentarul.
Bota a explicat ca, la nivel national, a fost intocmit masterplanul pe transporturi si ca mai multe proiecte care vizeaza infrastructura din Maramures au fost incluse, astfel incat sa poata obtine finantari europene in perioada 2014 – 2020.
“Ceea ce am convenit referitor la inelul doi de centura al municipiului Baia Mare, practic al zonei metropolitane, continuat cu artera de acces catre vest, prin traseul drumului expres Baia Mare, Vaja, pana la Ardusat, si traseul de acces pana la Gutai si tunelul pe sub Gutai, se vor regasi in masterplanul national de transporturi. La fel si Drumul Nordului, care leaga punctul de frontiera Halmeu cu Autostrada Transilvania si care undeva in zona Seini va intra in judetul Maramures, va continua pe la Ardusat si va iesi prin zona Ulmeni, Arinis”, a dat asigurari senatorul.
In perspectiva regionalizarii, Bota a aratat ca va exista o strategie clara pe infrastructura rutiera. Astfel, arterele nationale vor fi trecute in grija regiunii nou-create, in timp ce drumurile europene vor fi intretinute cu fonduri de la nivel central. Restul tronsoanelor vor ramane ca si pana acum in administrarea consiliilor judetene, respectiv a celor locale, in functie de categoria lor.
“In aceasta toamna ar trebui sa avem legea regionalizarii si, posibil, o modificare a Constitutiei, care, din punctul meu de vedere e necesara. Daca nu se va face baza legislativa in aceasta toamna, nu are rost sa mai facem regionalizarea, pentru ca bugetul UE pentru perioada 2014-2020 va fi deja discutat in functie de managementul care exista acum”, a explicat Bota, completand ca anul viitor, pe vremea aceasta, ar trebui ca noile regiuni sa fie deja functionale.
El a facut referiri si la recenta vizita a unor investitori chinezi in Maramures, pe care administratia judeteana i-a indreptat catre obiective precum barajul Runcu sau tunelul pe sub Gutai. A aratat ca intentiile unui astfel de parteneriat public-privat sunt de bun augur, dar ca momentan guvernantii nu au stabilit maniera in care se vor putea derula investitii in cele doua zone ale Maramuresului.
Referitor la pozitia sa de lider al departamentului Transporturi din PSD, Bota a aratat ca nu e interesat sa mai candideze. A precizat in schimb faptul ca social-democratii maramureseni vizeaza pozitia de secretar executiv sau pe cea de secretar general adjunct la nivel national in cadrul congresului de alegeri care se va desfasura in 19-20 aprilie, in capitala.
“Asteptam, saptamana viitoare, sa vedem daca se va infiinta o functie de acest gen si cum vor arata modificarile la statut pentru a ne decide. /…/ Dar eu nu mai vreau sa candidez in comisia de Transporturi a PSD. Cred ca opt ani au fost suficienti sa ma ocup de aceasta sarcina in partid”.
Sursa: Larisa Cordea