Drumul parcurs de Romania in ultima jumatate de secol de cinematografie trece de la superproductiile epice si nationaliste din comunism la transformarea intr-un loc preferat de filmare pentru industria de la Hollywood, care profita de preturi mici si profesionisti de calitate, semnaleaza sambata corespondentul EFE de la Bucuresti.
Astfel, Romania a depasit tari precum Ungaria sau Cehia in calitate de „Mecca” a marilor productii internationale, dupa cum spune chiar Terry Gilliam, unul dintre membrii grupului Monthy Python, care este si un consacrat regizor de film american. „Dupa caderea comunismului a fost Praga, apoi, Budapesta. Acum este Bucuresti”, spune el, dupa ce a pus ochii pe Romania pentru a-si turna filmele. Acelasi lucru l-au facut in ultimii ani actori si regizori precum Sharon Stone, Jean Claude Van Damme, Nicolas Cage, Mickey Rourke, John Voigt, Kevin Costner, Francis Ford Coppola, Miguel Angel Muńoz sau José Coronado.
Toti au fost atrasi de costurile de filmare mici, de calitatea tehnicienilor si de infrastructura, dar si de varietatea peisajelor si a zonelor din jurul oraselor, dupa cum a explicat pentru EFE Bogdan Moncea, din partea casei de productie Castel Film. Primele filme straine filmate in Romania au aparut la inceputul anilor 90, si de atunci „au fost construite noi platouri de filmare, au aparut echipamente, iar profesionistii din domeniu au fost tot mai pregatiti si instruiti in ceea ce priveste modul american de a face filme„, comenteaza el. Iar momentul cel mai important a fost cel al turnarii filmului Cold Mountain in 2002, in care joaca actorii americani Jude Law si Nicole Kidman. A fost cea mai ampla productie realizata in Romania si a consolidat faima tarii, drept loc propice pentru industria cinematografica.
La aceasta faima a contribuit si succesul cunoscut in ultimii ani de cinematografia romaneasca la festivaluri internationale precum Cannes, filme ale regizorilor din noua generatie, in frunte cu Cristian Mungiu, care a castigat Palme d’Or cu „4 luni, trei saptamani si doua zile”, dupa cum aminteste corespondentul agentiei spaniole de presa. De asemenea, la aceeasi faima a contribuit poate si traditia unei industrii nationale care in comunism producea aproximativ treizeci de filme pe an, printre care se numara impresionantele filme destinate exaltarii faptelor istorice, realizate de cunoscutul regizor Sergiu Nicolaescu, mai scrie EFE.
Bogdan Moncea sustine ca una dintre marile avantaje ale unei filmari in Romania este diversitatea arhitecturala a naturii, care le permite regizorilor sa spuna povesti foarte diferite in aceste peisaje. Bucurestiul insusi ofera mai multe optiuni: casele din secolul 19, blocurile uniforme, de tip comunist, precum si energia si modernitatea unui oras cosmopolit. Si aproape, la ceva mai mult de doua ore cu masina se afla muntii Transilvaniei si impecabilele orase si castele medievale. La est se afla coasta Marii Negre, iar in sud interminabilele campii desertice, perfecte pentru filmele din Vest.
In centrul tarii, in Arges, a fost turnat in urma cu un an miniserialul de televiziune ‘Hatfields & McCoys /Familiile Hatfields si McCoys’, cu Kevin Costner in rolul principal si care povesteste rivalitatea seculara dintre doua familii, pe durata Razboiului Civil din SUA. A inregistrat cea mai ridicata audienta a unei emisiuni nesportive, in istoria televiziunii americane. Productia a fost una dintre marile castigatoare la ultima editie a premiilor Emmy, iar Costner a castigat primul Emmy din cariera. Trei tehnicieni romani care au participat la filmari au fost nominalizati la sectiunea tehnica a premiilor, iar unul dintre operatori a luat premiul pentru cel mai bun specialist in combinarea sunetelor. Costner insusi si-a laudat colaboratorii din Romania, in discursul de la premii. „A trebuit sa ajungem in Romania ca sa filmam aceasta poveste americana, asa ca vreau sa multumesc comunitatii cinematografice care ne-a ajutat la Bucuresti„, a spus el, si gestul lui a fost foarte laudat de presa romaneasca.
Sursa: Agerpres