Cinci tineri din Baia Mare s-au inspirat dintr-o teza de licenta si au reinventat modul cum romanii pot afla raspunsul la problema comuna a celor mai multi dintre soferi. “Iti faci un cont, descrii problemele masinii intr-un formular, datele tehnice ale acesteia, orasul si perioada in care doresti sa repari masina, iar apoi astepti ofertele de la service-uri“, descrie baimareanul Tudor Cioltea modul cum functioneaza platforma Autoeconom.ro, subiectul tezei sale de licenta si al primei afaceri in care s-a lansat, alaturi de patru colegi de liceu.
Potrivit antreprenorului, acesta este un loc de intalnire intre proprietarii de masini si service-urile auto, prin care soferii pot sa gaseasca cele mai bune oferte de reparatii, in functie de argumente ce tin de pret, proximitate, garantia pieselor necesare sau recenziile celorlalti clienti. La un dupa lansarea pe piata autohtona, site-ul lor centralizeaza 210 service-uri din toate judetele tarii si le va aduce tinerilor pana la sfarsitul anului venituri cuprinse intre 15.000 si 20.000 de euro, potrivit estimarilor lui Cioltea, care conduce afacerea impreuna cu prietenii sai. Ideea unei astfel de afaceri i-a venit in perioada cand era student in Danemarca.
Dupa absolvirea liceului, a plecat impreuna cu Cristina Pop, in prezent una dintre colegele sale de afaceri, sa studieze marketingul la Lillebaelt Academy din orasul danez Odense. Au ales academia pe seama recomandarilor colegilor care plecasera in anii anteriori, pentru varietatea de studii de business, dar si pentru posibilitatea de a lucra in paralel cu acestea. Costurile de intretinere i-au determinat pe el si pe colega sa sa isi caute un loc de munca imediat ce au ajuns acolo. Astfel, prima experienta de munca pe care au avut-o a fost infiintarea unei firme de curatenie. ”Am invatat sa ne organizam, sa gasim niste clienti si sa furnizam servicii de calitate„, isi aminteste el.
Dupa doi ani de studiu in marketing management, li s-a oferit posibilitatea de a intra intr-un program pilot de un an si jumatate pe specializarea ”Inovatia in afaceri si educatia antreprenoriala„. ”Era o consecinta a perioadei de dupa criza, cand toata lumea voia sa faca ceva diferit„, explica Cioltea motivul danezilor de a lansa un astfel de program. In cadrul acestuia, au avut posibilitatea de a lucra cu profesori ce veneau din mediul de afaceri si care nu aveau neaparat foarte multa experienta in a preda. Iar modul cum se desfasurau cursurile era, de cele mai multe ori, inedit.
”Am ajuns intr-o clasa goala, in care nu se aflau mese sau scaune, ci doar o tabla interactiva foarte mare. Ni s-a spus sa luam loc si sa fim creativi in gasirea acestuia„, explica Tudor Cioltea modul cum a decurs primul curs de inovatie in afaceri. Ultimul an de studiu avea ca obiectiv realizarea unei lucrari practice de licenta, iar programul de inovatie si educatie antreprenoriala le oferea posibilitatea de a-si face firma fie virtual, fie sa se lanseze in afaceri in mod real.
Au inceput Autoeconom.ro, ca urmare a unei experiente pe care au avut-o la danezi. ”Aveam o masina si, fiind intr-o tara straina, orice vizita la service era foarte scumpa. Dat fiind ca, spre deosebire de Romania, nu aveam niciun prieten care sa imi recomande service-ul potrivit, am gasit o platforma online care sa ne ofere acest lucru.„ Site-ul danez centraliza o serie de service-uri si furniza oferte utilizatorilor in functie de nevoile acestora.
Pentru ca o astfel de platforma nu exista in Romania, tinerii au preluat ideea si au aplicat-o pe piata autohtona, avand astfel si pretextul pentru a se intoarce in orasul de origine, asa cum isi doreau de la inceput. ”Stiam ca nu putem sa ne intoarcem si sa ne luam un job obisnuit, cel putin in Maramures, asa ca trebuia sa facem ceva pe cont propriu.„
Li s-au alaturat Norbert Kolozsvari, care a studiat programare, Marius Crisan, specializat in web design tot in Danemarca, si o alta colega de liceu, Ioana Pop, care a studiat tehnologia informatiei la Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca. Si-au impartit responsabilitatile in functie de competente: Marius se ocupa de partea tehnica si de modul cum arata platforma, Cristina, de partea de promovare si de marketing online, Ioana, de project management, iar Tudor, de partea de service-uri partenere si relatii cu media.
Investitia initiala – economiile celor patru tineri – a fost de 10.000 de euro, iar ulterior au mai fost necesari 5.000 de euro pentru promovare. Utilizatorii folosesc serviciul gratuit si o pot face doar in scop informativ, fara sa faca neaparat programarea la service. Site-ul se monetizeaza in schimb prin intermediul service-urilor partenere, care au trei optiuni de plata a abonamentului: un abonament anual de 600 de lei, la care se adauga un comision intre 10-15% din valoarea reparatiilor intermediate, un altul de 1.000 de lei si unul de 2.000 de lei, care permite si accesul service-urilor la companiile cu flote de masini.
Sursa: Business Magazine