Unul din doi romani (50,2% din populatia tarii) este de acord ca religia trebuie sa fie materie obligatorie in scolile publice, se arata intr-un studiu realizat de Reveal Marketing Research pe tema atitudinilor cu privire la predarea religiei in scoli.
„In acelasi timp, 64% dintre respondentii care au participat la studiul reprezentativ national considera ca in scoli ar trebui sa fie predata si istoria religiilor”, se precizeaza intr-un comunicat al Reveal Marketing Research. In ceea ce priveste religia, barbatii sunt cei care dezaproba in mai mare masura caracterul obligatoriu al acestei materii. La nivel regional nu se observa diferente semnificative ale perceptiei fata de tematica investigata. Studiul releva insa ca nu exista diferente statistice de atitudine intre grupurile de apartenenta religioasa.
Pe de alta parte, analiza Reveal Marketing Research arata ca 7 din 10 romani considera ca religia ar trebui sa fie predata de absolventi ai facultatilor de teologie. „Asadar, indiferent de caracterul obligatoriu al predarii acestei materii in scoli, cei mai multi dintre respondenti vad ca fiind necesara predarea de catre o autoritate in domeniul respectiv”, se mai arata in comunicat. Cat priveste nivelul studiilor, ideea predarii religiei ca materie obligatorie este sustinuta intr-o mai mare masura de persoanele cu studii primare si medii fata de cele cu studii superioare.
Din analiza aspectelor investigate in randul populatiei au reiesit trei segmente omogene care definesc curente de gandire diferite. Cel mai numeros segment, al celor interesati de religie, acopera jumatate din populatia Romaniei. Este vorba despre acele persoane pentru care primeaza ca importanta atat predarea religiei in mod obligatoriu, dar si predarea materiei de catre un teolog. Din randul acestora fac parte preponderent femeile (58%), persoanele cu studii medii (56%) si cele care au copii (56%), arata studiul.
Urmatorul segment ca pondere este al celor interesati de calitatea informatiilor (35%), acestia punand accentul pe predarea religiei de catre o autoritate avizata. In cazul de fata o astfel de autoritate este reprezentata de absolventii facultatilor de teologie. Cei care sunt in mai mare masura de acord ca religia sa fie predata de absolventi ai facultatilor de teologie sunt barbatii (39%) si persoanele cu studii superioare (40%).
Al treilea segment, al celor interesati de cultura generala (14%) ii caracterizeaza pe aderenti ca fiind de acord cu ideea conform careia in scoli ar trebui sa se predea istoria religiilor. Acestia sunt mai degraba barbatii (17%), cei cu studii superioare (19%) si persoanele care declara ca au alte religii decat cea crestin-ortodoxa.
„Se poate trage concluzia ca barbatii si persoanele cu studii superioare sunt interesati de o educatie religioasa oferita de persoane cu vocatie, absolventi ai facultatilor de teologie. De asemenea, aceste categorii de persoane sustin mai degraba instruirea elevilor in spiritul dobandirii cunostintelor de cultura generala prin acordul cu predarea istoriei religiilor”, se mai arata in comunicat.
Potrivit studiului, una dintre concluziile principale este aceea ca, in general, la nivelul populatiei din Romania, predarea religiei in scoli este un lucru dezirabil.
Faptul ca mai ales parintii sunt de acord cu aceasta masura demonstreaza un interes al acestora fata de educatia copiilor pe mai multe planuri, religia fiind una dintre manifestarile spiritului civic necesar a fi transmis fiecarui copil inca din primii ani de scoala. Mai mult decat interesul de a-i educa pe copii in sensul cultivarii spiritului civic prin religie, se observa si importanta sporita construirii unei solide culturi generale (prin predarea istoriei religiilor in scoli).
Studiul a fost realizat telefonic (CATI – Computer Assisted Telephonic Interviews), in perioada 30 martie – 2 aprilie, pe un esantion reprezentativ la nivel national de 1.000 de persoane cu varsta peste 18 ani. Marja de eroare calculata este de plus/ minus 3,1%.
Sursa: Agerpres