Unul din cinci adolescenti in varsta de 15 ani, dar si numerosi adulti din Europa nu pot citi corect si, desi cele mai multe state au facut progrese privind alfabetizarea, grupurile cu gradul cel mai ridicat de risc nu sunt cele mai vizate, potrivit unui studiu publicat de Comisia Europeana. Studiul, care arata ce fac statele pentru imbunatatirea alfabetizarii la citire si ce nu fac destul, acopera 31 de tari, respectiv statele membre UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Turcia, se arata intr-un comunicat de luni al Reprezentantei CE in Romania.
Potrivit autorilor studiului, desi cele mai multe state au facut progrese in elaborarea de politici privind alfabetizarea, adesea lipseste concentrarea pe grupurile cu gradul cel mai ridicat de risc, precum baietii, copiii din gospodarii dezavantajate si cei proveniti din familii de migranti.
Ministrii educatiei din UE au stabilit un obiectiv de reducere a procentajului de persoane cu competente scazute de citire de la 20 la suta la mai putin de 15 procente pana in 2020. Numai Belgia (Comunitatea flamanda), Danemarca, Estonia, Finlanda si Polonia au atins deja acest obiectiv.
„Este total inacceptabil ca atatia tineri sunt lipsiti de competente de baza de citire si scriere in Europa. Aceasta ii plaseaza intr-o pozitie de risc de excluziune sociala, face sa le fie mai greu sa gaseasca un loc de munca si le reduce calitatea vietii. Am remarcat unele progrese in ultimul deceniu, dar nu este de ajuns. Alfabetizarea reprezinta baza oricarei invatari – de aceea am lansat recent o campanie de alfabetizare destinata tuturor varstelor si in mod special celor din medii defavorizate, precum copiii romi”, a declarat comisarul pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret, Androulla Vassiliou.
Studiul, realizat pentru Comisie de reteaua Eurydice, se concentreaza asupra a patru subiecte-cheie: metode de predare, abordarea dificultatilor de citire, educatia profesorilor si promovarea citirii in afara scolii.
Sursa: Mediafax