Companiile de asigurari care emit polite de raspundere civila auto (RCA) vor fi obligate sa mentioneze pe politele RCA comisionul de intermediere, iar acesta nu trebuie sa depaseasca 10% din valoarea primelor de asigurare incasate, potrivit unui proiect de norma al Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) pentru modificarea si completarea normelor privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de autovehicule.
Comisionul de intermediere va fi mentionat pe polita de asigurare RCA atat in valoare absoluta, cat si ca procent aplicat primei de asigurare mentionate pe polita, fiind inclus ca valoare in prima de asigurare totala.
„Nivelul maxim al comisionului acordat de asiguratori pentru contractarea asigurarii RCA nu va depasi 10% din valoarea primelor de asigurare incasate. Asiguratorii RCA au obligatia sa prevada in orice contract de intermediere obligatia intermediarului de a incasa prima de asigurare aferenta politelor RCA integral in contul asiguratorului sau, in cazul platilor in numerar, de a vira prima de asigurare incasata integral in contul asiguratorului, cel tarziu in ziua urmatoare datei incasarii”, precizeaza proiectul de norma.
De asemenea, asiguratorii RCA vor trebui sa detina pentru activitatea de asigurari generale un grad de solvabilitate, determinat ca raport dintre marja de solvabilitate disponibila si marja de solvabilitate minima, de cel putin 1,3.
La finalul anului 2013, potrivit raportului ASF, dintr-un numar de 28 de societati care practica asigurari generale, 6 asiguratori aveau un grad de solvabilitate peste 1,5, un numar de 16 asiguratori aveau un grad de solvabilitate cuprins intre 1,05 si 1,5, trei asiguratori aveau gradul de solvabilitate intre 1 si 1,05, iar trei societati nu indeplineau cerinta de solvabilitate (gradul era sub 1), din care doua se afla in procedura de redresare financiara.
Proiectul de norma prevede totodata ca tarifele de prima pot fi modificate dupa minimum sase luni de la ultima notificare, cu exceptia indexarilor sau a majorarilor pe anumite categorii de riscuri. Nerespectarea acestor prevederi de catre asiguratori si intermediarii in asigurari se va sanctiona cu retragerea autorizatiei de a practica asigurarea obligatorie RCA pentru asiguratori si retragerea autorizatiei de functionare a intermediarilor.
„Eu, de cand sunt in aceasta pozitie (presedinte ASF – n.r.), din informatiile pe care le-am avut, dar evident ca le am partiale, piata RCA si chiar probabil piata CASCO au fost deformate, trebuie reinstalate, aceasta nu inseamna ca numai unii trebuie sa plateasca. Nu inseamna ca numai consumatorul o sa plateasca o crestere de RCA sau numai institutiile de intermediere ar trebui sa plateasca. Aici trebuie sa revedem intreg acest flux. Reclamatiile au crescut. Obiectivul nostru este sa rezolvam aceste reclamatii, sa le reducem si acesta este un indicator ca piata se imbunatateste”, afirma, in luna mai, presedintele ASF, Misu Negritoiu, care anunta ca ASF are in vedere elaborarea unui proiect de analiza a RCA si CASCO, a „implicatiilor, a evolutiei si a tot ceea ce ar mai trebui sa faca institutia la nivel de reglementare ca sa asigure o conduita sanatoasa”.
Potrivit lui Negritoiu, companiile din asigurari ar trebui sa isi asigure din primele incasate rezervele de risc si solvabilitatea. Piata asigurarilor din Romania a atins, in primul trimestru al anului 2014, un nivel de 2,05 miliarde lei al primelor brute subscrise (PBS), in scadere cu 3,43% fata de intervalul similar din anul anterior, potrivit datelor ASF.
Pe segmentul asigurarilor generale, valoarea PBS a inregistrat, in primul trimestru din acest an, o scadere de 2,09%, comparativ cu aceeasi perioada din 2013, in timp ce la nivelul intregii piete, prima de asigurare medie anualizata consemnata pentru RCA a fost de 468 de lei fata de 462 de lei, cat se inregistrase in perioada ianuarie-martie 2013.
La asigurarile generale, valoarea cea mai mare a indemnizatiilor brute platite a fost aferenta clasei X (Asigurare pentru raspundere civila pentru vehicule), in suma de 534,57 milioane lei, mai mult cu 4,39% fata de primul trimestru al anului trecut. Ponderea acestor indemnizatii a reprezentat 47,15% din total.
A doua pondere a indemnizatiilor brute platite pentru asigurari generale (33,57% din total) a fost inregistrata in clasa III CASCO (Asigurari mijloace de transport terestru, altele decat cele feroviare), suma achitata fiind de 380,58 milioane de lei.
In perioada ianuarie-martie 2014, numarul dosarelor de dauna avizate pentru RCA a fost de 70.344, in scadere cu 9% fata de intervalul similar din 2013. De asemenea, numarul dosarelor de daune platite in trimestrul I a consemnat o scadere de 12%, pana la 78.633, iar valoarea despagubirilor platite s-a situat la 519.259.446 lei, in crestere cu 4%. Dauna medie per total piata RCA a fost, in primele trei luni din acest an, de 6.604 lei, in crestere cu 19% comparativ cu aceeasi perioada din 2013.
Sursa: Agerpres