Vanzarile de autovehicule noi au crescut cu 25,3% in primele zece luni, la 83.116 unitati, sustinute de livrarile de autoturisme, insa productia locala s-a diminuat cu 4,1%, la 329.405 de masini, potrivit datelor APIA. Comparativ cu luna septembrie, livrarile de autovehicule au urcat cu 4,2% in octombrie, iar productia a avansat cu 19%, potrivit unui comunicat al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Vanzarile de autoturisme noi au crescut cu 24,2% in primele zece luni, la 68.830 unitati, insa in octombrie au scazut cu 1,7% fata de luna anterioara. Exporturile au avansat cu 0,2% in primele zece luni, la 301.922 autoturisme, si au crescut cu 4,1% fata de luna septembrie. Pe de alta parte, importurile de autovehicule au fost mai mari cu 26,6% in perioada ianuarie-octombrie, totalizand 62.017 unitati, comparativ cu luna anterioara fiind inregistrat un plus de 7,8%.
In Romania, vanzarile sunt in continuare sustinute de achizitiile realizate de companii, acestea reprezentand 71% din volumulul total inregistrat pe primele 10 luni din 2014. „In aceste zece luni din 2014, inmatricularile de autoturisme rulate au scazut cu 3,2% (5.900 unitati) comparativ cu aceeasi perioada din 2013. Cu toate acestea, volumul lor (circa 181.000 unitati in 2014) ramane ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (de aproximativ trei ori mai mare), desi in scadere fata de situatia din 2013 (cand la 10 luni raportul a fost de patru rulate la unul nou)”, potrivit asociatiei.
La vanzarile de autoturisme pe piata locala, top-ul pe marci dupa zece luni este condus de Dacia (22.497 unitati vandute, echivalentul a 32,7% din total), urmata de Volkswagen (7.223 unitati/ 10,5%), Skoda (6.548 unitati/ 9,5%), Ford (4.807 unitati/ 7,0%), Renault (4.690 unitati/ 6,8%) si Opel (3.075 unitati/ 4,5%). Dacia Logan este cel mai bine vandut model in luna octombrie si dupa zece luni, urmat de Dacia Sandero (locul 3 dupa zece luni), Dacia Duster (locul 2 dupa zece luni), Skoda Octavia (locul 4 dupa zece luni) si Skoda Rapid (locul 7 dupa zece luni).
Pe de alta parte, autovehiculele rulate din import continua sa intre in numar important in parcul national, in conditiile in care nefiscalizarea acestui comert (TVA, impozite) ramane un subiect nerezolvat de cativa ani, care favorizeaza importul de autovehicule second-hand in detrimentul celor noi, noteaza reprezentantii asociatiei.
„Fata de aceasta evolutie a pietei auto, dar tinand cont si de recenta Directiva UE 94/2014 privind dezvoltarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi, reiteram necesitatea elaborarii unui cadru legal care sa stimuleze in mod real achizitia de autovehicule care incorporeaza tehnologii avansate (emisii reduse de CO2, electrice, hibride sau care folosesc combustibili alternativi), orientate catre eficienta si protectia mediului, aceste autovehicule, nepoluante sau cu un grad redus de poluare, contribuind si la cresterea gradului de siguranta rutiera”, se mai spune in comunicat.
Sursa: Mediafax