Vineri, 21 decembrie, la ora 00.00, noua state membre ale UE – Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Republica Ceha, Slovacia, Ungaria, Slovenia si Malta – sunt parte din spatiul de libera circulatie Schengen, cetatenii acestora putand circula din cel mai indepartat colt al Estoniei pana pe coasta atlantica Portugalia, fara a mai intalni vreun control la granite, cu exceptia frontierei cu Elvetia. Statele Schengen au insa voie, in anumite conditii, sa efectueze controale la granitele lor interne. Germania, spre exemplu, si-a reluat controalele la granita, in contextul masurilor de securitate sporite care au acompaniat campionatul mondial de fotbal 2006.
Pregatirile au fost imense. Timp de mai multi ani, Europa a lucrat cu noile state membre pentru a fi sigura ca acestea indeplinesc o lista lunga de cerinte inainte de aderarea la spatiul Schengen. Printre acestea s-a numarat integrarea in Sistemul de Informatii Schengen, un sistem complet automatizat, care garanteaza ca daca o persoana este respinsa de catre un oficial de frontiera polonez, un granicer maltez va face acelasi lucru, daca pasaportul respectiv va fi prezentat pe aeroport in La Valetta.
Operatiunile de ”training” au fost extinse, pentru a acoperi si problema limbilor straine si lucratul cu caini special antrenati pentru identificarea infractorilor. O mare parte din operatiunile de instruire au fost coordonate de Frontex, agentia UE specializata in imbunatatirea colaborarii dintre statele Schengen. Desi agentia subliniaza ca, in final, securitatea la granite cade in responsabilitatea statelor membre, Frontex face tot ceea ce ii sta in putinta pentru a le arata cum poate fi gestionata eficient securitatea la frontiere.
Mai mult, amplasarea centrului Frontex la Varsovia, ofera un indiciu clar de unde crede Uniunea ca ar putea aparea problemele. Unul din oficialii agentiei admite ca migratia ilegala din est, in particular pe asa numita ”ruta estica”, din Asia Centrala, via Rusia si Ucraina, spre granitele estice ale UE, ramane in continuare o provocare pentru securitatea europeana. Frontex a inregistrat succese in special in zona mediteraneana si a insulelor Canare, unde numarul celor care veneau ilegal a scazut cu aproape 70 la suta.
Frontex este in curs de a infiinta echipele de interventie rapida la granite (Rapid Border Intervention Teams), care urmeaza sa fie folosite doar in cazuri cu adevarat speciale, cum a fost afluxul din 2005 de refugiati din Liban spre Cipru. Traficul de persoane, droguri si imigratia ilegala vor continua sa cada in sarcina oficialilor de frontiera obisnuiti.
Securitatea la granite va fi asigurata si prin intermediul Sistemului de Informatii Schengen (Schengen Information System – SIS, cu sediul la Strasbourg), capabil sa depoziteze peste 20 de milioane de biti de date privind pasapoartele si masinile furate si suspectii de infractiuni.
Fiecare oficial de la granita Schengen are acces instant la baza de date, care primeste zilnic 20.000 de solicitari de informatii. Un nou sistem, SIS 2, va include date biometrice, cum ar fi poze si amprente, insa pe moment crearea acestui sistem decurge mai incet decat s-a asteptat.
UE a facut tot ceea ce ii statea in putinta pentru a imbunatati securitatea la granite. Un exemplu il reprezinta Slovacia, care a primit de la Uniune zeci de milioane de euro pentru a-si securiza granita cu Ucraina. Pana la inceputul acestui an, multi crezusera ca Slovacia va fi exclusa din statele care vor adera anul acesta la Schengen, din cauza granitelor sale nu suficient de sigure. Azi, granita slovaca este monitorizata cu un sistem de camere video, montate la fiecare 185 de metri, care, atunci cand este ceata trec pe infrarosu. De asemenea, echipe mobile sunt pregatite sa intervina pentru operatiuni survenite in ultimul moment.
Sursa: Rompres