Activitatea SC Vital SA, precum si modul netransparent de tarifare a serviciilor de apa-canal, cu majorari in fiecare an, va duce la un control de audit la societatea baimareana si la reorganizarea firmei in care Consiliul Local (CL) Baia Mare este actionar majoritar, detinand 87% din actiuni. Primarul municipiului Baia Mare, Catalin Chereches, sustine ca reorganizarea societatii de apa-canal are ca scop principal reducerea tarifelor pe care le platesc persoanele fizice la serviciul de utilitate publica.
„Suntem intr-o situatie limita, in privinta societatii Vital, societate unde Consiliul Local al municipiului Baia Mare este actionar. Exista foarte multe nemultumiri la nivelul judetului, dar nemultumirea mea este raportata direct la modul de prestare a serviciilor in Baia Mare, municipiu care face ca aceasta societate sa traiasca. Cetatenii municipiului Baia Mare platesc in fiecare an tot mai mult pentru serviciile Vital si a venit momentul sa punem piciorul in prag, eu si Consiliul Local. In sedinta din 30 aprilie voi solicita Consiliului Local sa nominalizeze persoanele care vor face parte dintr-o comisie care va face verificarea si vor pastra legatura cu cei care vor audita societatea Vital. Se vor face verificari cu privire la eficienta, modul de cheltuire a banilor, personal, precum si modul de tarifare – mai exact de unde rezulta aceste tarife si modul in care acestea pot fi reduse. O reducere de 20%, spre exemplu, a tarifelor la serviciile de distributie la apa-canal n-ar insemna o suma foarte mare la nivelul societatii, dar pentru familiile cu probleme financiare ar fi un ajutor semnificativ – nu ma refer la persoanele juridice, doar la persoanele fizice”, a declarat primarul Catalin Chereches.
Mirosul pestilential din zona statiei de epurare trebuie sa dispara
Alta problema care a determinat decizia reorganizarii societatii de apa-canal o constituie problema depozitarii namolului rezultat din statia de epurare. Conform raportului de activitate 2012 al societatii Vital, unul dintre cele sapte obiective a fost „stabilirea unei strategii care sa rezolve definitiv problema depozitarii namolului rezultat din statia de epurare”, insa anul s-a incheiat cu aceleasi probleme reclamate de baimareni: un miros greu suportabil – fapt pentru care societate a si fost amendata de serviciul de specialitate al municipalitatii, in vara anului trecut, cu suma de 2.500 de lei. Oficialii Vital sustin ca statia de epurare din Baia Mare a fost edificata „cu cati bani au fost disponibili” si din aceasta cauza namolurile deshidratate creaza deranjamente.
Tot acestia au precizat ca pana in decembrie 2015 este prevazuta o extindere a statiei de epurare care cuprinde fermentarea namolului, fosforizare si defosforizare, precum si un al patrulea decantor secundar. Incepand din mai 2014 si pana la finalul anului 2015, namolul rezultat va fi dus la Alesd, unde va fi incinerat, iar dupa finalizarea investitiei de la statia de epurare din Baia Mare acesta va fi incinerat pe plan local. In pofida asigurarilor tehnice ca in acest an namolurile urat mirositoare nu vor mai fi depozitate in Baia Mare, edilul cere garantii din partea conducerii societatii.
„Mirosurile degajate anul trecut de namolurile depozitate de societate Vital intr-o anumita zona a orasului reprezinta, de asemenea, o problema deranjanta, intolerabila si care nu trebuie sa se mai repete. Doresc ca Vital sa ne prezinte in CL toate garantiile cu privire la acest aspect, dar si sa prezinte modul in care vor rezolva, pe o perioada mai lunga de timp, aceasta problema, intr-un mod corect fata de cetatenii municipiului Baia Mare si fata de mediu. E inacceptabil ca la marginea orasului, intr-o zona care e industriala si de servicii, cu multe magazine si intreprinderi, dar e si o zona rezidentiala, sa simti un miros foarte urat. Anul trecut, in perioada de vara a fost un miros insuportabil si nu mai acceptam acest lucru”, a precizat primarul municipiului Baia Mare.
Reorganizarea de la Vital, pe modelul celor de la Urbis si Ocolul Silvic
Primarul Catalin Chereches a facut public faptul ca reorganizarile de la alte doua entitati din patrimoniul CL Baia Mare vor fi etalon pentru schimbarile ce vor avea loc la societatea de apa-canal.
„Asa cum am procedat la societatea Urbis si la Ocolul Silvic – si vom prezenta si rezultatele financiare si organizatorice determinate de restructurarile celor doua entitati -, asa vom proceda si la societatea Urbis, impreuna cu actionarul majoritar, CL Baia Mare. Vom face, va spun foarte clar, o restructurare de la cap la coada, de la primul pana la ultimul angajat! Fiecare va intra intr-o faza de verificare si intreg sistemul, intreaga forma de organizare va fi modificata. Probabil aceasta reorganizare se va face pe centre zonale, pentru ca vad o activitate intensa in Baia Mare si in judet, unde s-au preluat diverse retele, nu se intampla nimic. Vitalul trebuie sa functioneze intr-un mod corect fata de cetatenii care platesc apa si canal, preturile sa fie clar justificate, cheltuielile pe care le fac sa fie normale si sa nu umfle tarifele prin cheltuieli exagerate si cred ca o mai buna colaborare si o mai mare transparenta in relatia cu maramuresenii este utila. Pana la 1 iunie vom prezenta in CL Baia Mare o prima varianta de reorganizare a acestei societati, pentru a deveni o societate asa cum isi doresc cetatenii”, a conchis primarul Catalin Chereches.
In ultimii zece ani, in perioada mai 2004 – aprilie 2014, tarifele la apa-canal au crescut de la 0,62 lei/metru cub de apa si 0,29 lei/metru cub de apa deversata in canal (in 2004), la 3,03 lei/metru cub de apa + TVA si 1,94 lei/metru cub canalizare-epurare + TVA (in 2014). De-a lungul timpului, Vital a incasat de la baimareni si doua taxe discutabile: taxa de dezvoltare (timp de doi ani) si taxa „pe apa de ploaie”.
Oficialii Vital au recunoscut ca banii necesari investitiilor societatii sunt cuprinsi in pretul platit de consumatorul final, adica de firma, de institutia sau de cetateanul abonat la acest serviciu de utilitate publica. In acest an, Vital si-a bugetat afacerea cu un profit estimat la 6.289.000 lei (echivalentul a 1,4 milioane de euro). Niciodata SC Vital SA nu a facut public pretul de productie al unui metru cub de apa, desi sustine ca este „o companie puternica, caracterizata prin transparenta”.
Sursa: Catalin Vischi