Strategii guvernului s-au gândit să creeze pe teritoriul ţării o reţea de ”magistrale albastre”, din care una este prevăzută pe râul Someş, cu ieşire la Tisa. Prin urmare, peste ani, nu ar fi exclus ca Maramureşul să aibă port la Ardusat, comună care se află pe traseu, iar locuitorii judeţului să se dea în bărci şi în vapoare.
Autorităţile maramureşene, care până nu demult se plângeau de faptul că judeţul este izolat, s-au trezit dintr-o dată în faţa unei situaţii la care nici nu s-au gândit. Explicaţia dată de preşedintele consiliului judeţean, Marinel Kovacs, a fost aceea că transportul naval este cel mai ieftin şi că, în următorii zeci de ani, construirea unui canal Dej-Satu Mare ar putea ajuta dezvoltarea economică a zonei. Totuşi, Marinel Kovacs, a fost realist, declarând că o asemenea investiţie costă enorm şi nu se va putea realiza prea repede.
Până ce ţara va fi împânzită de canale navigabile, guvernul trebuie să modernizeze infrastructura rutieră, care este ”varză” după cum spun şoferii, şi cea feroviară. Planurile pe hârtie există, banii mai puţin. Reprezentanţii consiliului judeţean se bucură că au reuşit să includă Maramureşul pe harta de investiţii şi să îl scoată din izolare, dar până să sărbătorească mai au.
Reuşita va veni odată cu fondurile pentru darea în folosinţă a drumurilor cu patru benzi şi căilor ferate cu viteză de 160 km/h desenate pe hartă, pentru că altfel şi în următorul deceniu căile de acces în Maramureş vor avea doar statut european, nu şi calitate europeană.
Sursa: Meda Muntean