Cinci firme s-au inscris la licitatia pentru reabilitarea DN 18, numele acestora fiind facut public de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale Romania (CNADNR). Conform graficului de lucrari, se vor rebilita peste 168 de kilometri, tronsoanele fiind intre Baia Mare si Sighetu Marmatiei (58 de kilometri), Sighetu Marmatiei si Moisei (62 de kilometri) si Moisei-Iacobeni (88 de kilometri, din care 48 de kilometri sunt pe teritoriul Maramuresului). Ofertele au fost depuse de catre companiile Shapir (Israel), Aktor (Grecia), Strabag (Austria), Spedition UMB Tehnostrade (Romania), Mochlos (Grecia).
Cel mai disputat contract este cel pentru reabilitarea DN 18, intre Sighetu Marmatiei si Moisei, de la km 62+234 – km 131+627. Toate cele cinci firme incearca sa obtina lucrarea a carei valoare este de 232.494.120 lei fara TVA, adica de aproximativ 55 milioane de euro.
Pentru restul tronsoanelor, ofertele au venit de la Shapir, Aktor si Strabag. Licitatiile sunt pentru reabilitarea tronsonului Baia Mare – Sighetu Marmatiei, km 3+522 – km 62+234, unde contractul are valoarea de 200.787.390 lei fara TVA, si Moisei – Iacobeni, km 131+627- km 220+088, cu o valoare estimata la 369.464.710 lei fara TVA.
Oficialii CNADNR au aratat ca valoarea totala estimata a proiectului pentru reabilitarea celor 197,5 kilometri este de 802.746.220 lei fara TVA. Banii vor proveni de la Banca Europeana de Investitii si de la Guvernul Romaniei. Lucrarile sunt preconizate ca vor dura 24 luni, la care se adauga 24 de luni perioada de garantie.
Cu exceptia Strabag, celelalte companii inscrise la licitatie sunt mai putin cunoscute in Maramures, in schimb au mai executat lucrari pentru CNADNR. De exemplu, grupul roman Spedition UMB Tehnostrade este controlat de omul de afaceri Dorin Umbrarescu, iar companiile grecesti Aktor si Mochlos au primit lucrari in imprejurimile Bucurestiului, cat si pe cateva tronsoane de autostrada.
Cel mai bine pozitionat este grupul austriac Strabag, care a efectuat anul trecut lucrari de 165,5 miloane de euro in Romania. Societatea are un punct de lucru si in Maramures. Pe plan local, austriecii si-au dorit sa castige proiectul de executie la drumul Baia Sprie – Barsana, insa au facut un pas inapoi renuntand la inceputul anului trecut la procesul initiat dupa atribuirea lucrarii de circa 25 de milioane de euro firmei bihorene Selina.
Foto: DN 18 – Maramures (C) eMaramures.ro
Sursa: Ioana Osan