22,68 milioane de lei in primele 6 luni din 2011. Aceasta este suma totala generata de publicitatea online de tip embedded, reprezentata de bannere si reclame incorporate in structura paginii. Reclamele pop-up, imagini, texte sau video care apar pe ecran direct la accesarea paginii sau prin simpla miscare a mouse-ului au adus 6,37 milioane lei. Pe locul al treilea, ca valoare a incasarilor, se afla continutul sponsorizat – 4,88 milioane lei.
Formatele cele mai frecvent folosite nu difera foarte mult din 2007 si pana acum. Companiile ce investesc in publicitatea online din Romania abordeaza inca formatele clasice de publicitate online. Formatul embedded a inregistrat pe parcursul primelor cinci luni o ascensiune din punct de vedere al veniturilor generate, in luna mai ajungandu-se la o dublare a acestora fata de luna ianuarie, urmand o scadere discreta in luna iunie (6%).
„Cred ca anul 2012 va fi anul revolutiilor si chiar daca formatele de publicitate cel mai des intalnite vor ramane cele clasice, se va pune mai mult accent pe gasirea unora noi, creative, care in acelasi timp sa fie mai putin agresive si intruzive. De asemenea, din punctul de vedere al clientilor cred ca vom avea cateva rasturnari de top. Educatia online a marilor companii este in crestere si cred ca acest lucru se va concretiza in alocarea de bugete din ce in ce mai mari spre industria online, fiindca aici rezultatele sunt mai usor masurabile si scalabile”, a declarat Adrian Ghisa, Country Manager Carnation Group Romania.
Din 2007 si pana in iunie 2011, interesul investitorilor in publicitatea online a crescut considerabil. Datele studiului ROADS au relevat o dublare a veniturilor obtinute din formatul embedded in primul semestru al anului 2011 (22,7 miloane lei) fata de aceeasi perioada a anului 2007 (11,3 milioane lei). Locurile 2 si 3 in topul formatelor utilizate urmaresc linia ascendenta in aceeasi perioada de timp.
Piata publicitatii online se consolideaza si evolueaza, insa intr-un ritm mult mai scazut decat se anticipeaza anual. Mai ales din 2008 incoace, daca la fiecare inceput de an se prevad cresteri optimiste de buget, sfarsitul de an dezvaluie niste evolutii cu mult mai timide decat anticipat.
Veniturile totale din publicitatea online ale companiilor care au participat in studiul ROADS se ridica la 43,7 milioane lei pentru primele 6 luni din acest an, in scadere cu 0,6% fata de ultimul semestru din 2010, dar cu 4% mai mari decat in perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2010. Totodata, investitiile in publicitatea online in primul semestru din 2011 au generat cele mai mari venituri fata de aceeasi perioada din 2007 si pana in prezent.
Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study), realizat de PwC Romania si IAB Romania, aflat la cea de-a cincea editie, furnizeaza semestrial date privind piata publicitatii online din Romania, cea mai recenta editie acoperind perioada 1 ianuarie-30 iunie 2011.
Datele pentru semestrul 2 al anului 2011 (1 iulie- 31 decembrie) vor fi disponibile la inceputul lunii aprilie, colectarea acestora demarand la inceputul saptamanii in curs.
Sursa: I.O.