Atitudinea consilierului local PNL, Calin Bota, in privinta activitatilor de prelucrare a deseurilor miniere in buricul targului, este ingrijoratoare. Acesta a facut cateva afirmatii cel putin inconstiente, cu ocazia intalnirii solicitate de reprezentantii societatii Romaltyn cu autoritatile locale din Baia Mare. Liberalul a spus ca in opinia sa nu poate fi vorba de riscuri, mai mult, mersul cu masina prin oras este mai periculos decat metoda cianurarii pentru prelucrarea deseurilor miniere.
Intalnirea solicitata de reprezentantii societatii Romaltyn cu membri autoritatilor locale si judetene a fost un nou prilej pentru primarul Catalin Chereches si majoritatea consilierilor locali de a sublinia faptul ca, in Baia Mare, nu se accepta nici o activitate care pune in pericol sanatatea si siguranta cetatenilor si mediul inconjurator. Cu toate ca reprezentantii Romaltyn au venit cu studii (care nu sunt certificate de nici o autoritate importanta din domeniu!), ei tot nu pot oferi garantii certe ca se poate evita un nou dezastru ecologic ca cel din anul 2000 de la iazul Bozanta, apartinand societatii Aurul.
Tocmai pentru acest motiv atat primarul Catalin Chereches, cat si majoritatea consilierilor locali, au refuzat categoric orice solicitare a societatii Romaltyn. Din pacate insa, unii dintre consilierii locali PNL, prin vocea lui Calin Bota, incep sa devina periculos de prietenosi cu societatea care are de gand sa reinceapa activitatea de prelucrare a deseurilor miniere prin metoda cianurarii.
„Cred ca are o mai mica relevanta daca aceste avize, acorduri sau autorizatii vor fi obtinute. Cred ca rostul nostru (al consilierilor, n.r.) este de a nu mai irita populatia si a transmite mesaje false despre riscurile care exista, pentru ca daca e sa pornim de la premisa ca exista un risc de 0,01%, ar trebui sa interzicem inclusiv circulatia autovehiculelor pe strazile din Baia Mare sau chiar din Romania. Pentru ca nu cu mult timp in urma am avut doua accidente rutiere soldate cu vieti curmate. Se pare ca circulatia cu autovehicule este mult mai nociva pentru sanatatea si viata cetateanului decat functionarea anumitor entitati industriale”, a declarat Calin Bota, consilier local PNL
Atitudinea liberalului este ingrijoratoare, cu atat mai mult cu cat accidentul ecologic de la iazul din Bozanta, de la inceputul anului 2000, a avut urmari dezastruoase, care pe langa distrugerile produse, a afectat si imaginea intregii tari pe plan mondial. Pe aceasta cale, dorim sa ii improspatam memoria consilierului local Calin Bota, care poate din cauza apropierii anotimpului cald sufera deja de astenia de primavara, in legatura cu evenimentele din anul 2000.
Pe 30 ianuarie 2000, avea loc unul dintre cele mai grave accidente ecologice petrecute in Romania. La ora 22:00 a avut loc fisurarea barajului ce inconjura lacul de deseuri de la Bozanta, apartinand societatii Aurul SA din Baia Mare. Rezultatul a fost o deversare de aproximativ 100.000 metri cubi de lichid si deseuri continand intre 50 si 100 de tone de cianura, precum si metale grele. Un raport al Programului Natiunilor Unite pentru Dezvoltare (UNEP) a concluzionat ca fisurarea a fost cauzata de o combinatie intre greseli de proiectare ale instalatiilor folosite de Aurul, conditii neasteptate de operare si vremea rea.
Scurgerea contaminata a ajuns in raurile Sasar, Lapus, Somes, Tisa si Dunare, inainte de a ajunge la Marea Neagra, patru saptamani mai tarziu. Aproape 2000 de kilometri de pe parcursul Dunarii sau ai afluentilor sai au fost afectati de catre scurgere. Romania a declarat cantitatea de peste mort in apele de pe teritoriul sau ca fiind foarte mica. Ungaria a estimat cantitatea de peste mort pe teritoriul sau la 1.240 tone. Autoritatile iugoslave au raportat mari cantitati de peste mort in parcursul iugoslav al raului Tisa si un volum nesemnificativ de peste mort in Dunare.
Accident Aurul Baia Mare – scurgerea de cianuri din iazul de la Bozanta
30 ianuarie 2000 – scurgerea de cianuri se produce la iazul Bozanta al societatii Aurul in cursul diminetii, cand intr-un perete al digului s-a produs o bresa de cativa metri
1 februarie 2000 – Valul de cianura a ajuns la granita romano-ungara, iar autoritatile de la Budapesta au reclamat mortalitate piscicola in Tisa
5 februarie 2000 – Cianura este gasita in teste efectuate la Tiszalok
9 februarie 2000 – Valul de steril si cianura ajunge la Szolnok
11 februarie 2000 – Valul trece granita ungaro-iugoslava
13 februarie 2000 – Valul ajunge la Belgrad (Perlez), Iugoslavia
15 februarie 2000 – Valul ajunge la Drobeta
17 februarie 2000 – Cianura apare in teste la Portile de Fier
25-28 februarie 2000 – Valul ajunge in Delta Dunarii.
Sursa: Clara Voda