Fotografia unui produs inedit, „descoperit” pe rafturile unui hipermarket din Moscova, a impresionat intreaga blogosfera rusa. Produsul, un pachet de seminte pentru gazon, este impodobit cu fotografia lui Vladimir Putin zambitor, iar inscriptia de pe ambalaj te indeamna: „Transforma-ti peluza intr-un stadion. Fii pregatit pentru Campionatul Mondial de Fotbal din 2018”. Businessul pe tematica CM din 2018, care se va desfasura in Rusia, a luat deja startul in aceasta tara si, potrivit expertilor, va capata un si mai mare avant in urmatorii patru ani, noteaza cotidianul rus Novaie Izvestia. Internautii au reactionat diferit la fotografia produsului: unii sunt de parere ca fotografia este o facatura, in timp ce altii isi declara admiratia pentru inventivitatea si operativitatea agentilor de marketing. In opinia expertilor, astfel de marfuri vor aparea din ce in ce mai multe in viitorul apropiat.
„Tematica fotbalistica nu este chiar atat de reglementata precum cea olimpica”, explica presedintele Ghildei angajatilor din domeniului marketingului din Rusia, Igor Berezin. „In ceea ce priveste Jocurile Olimpice de la Soci din 2014 lucrurile sunt deja clar stipulate: ce parteneri si pe ce marfuri pot fi amplasate reclamele. CM din 2018, insa, se afla deocamdata in afara zonei de reglementare”, precizeaza Berezin. De asemenea, in opinia interlocutorului ziarului rus, atributele din domeniul fotbalului sunt mult mai raspandite decat, de exemplu, cele din domeniul biatlonului, fotbalul oferind producatorilor de marfuri un spatiu extrem de larg pentru fantezie.
Astfel, cu succes se vand tricourile care au inscriptionat sloganul pe care il adoptase Rusia in lupta pentru dreptul de a organiza CM din 2018: „Ready to inspire„. Unele companii intentioneaza pur si simplu sa reediteze actiunile de vara trecuta, gandite pentru Campionatul din Africa de Sud. „Vara se vindea foarte bine gazonul rulou, la cumpararea a trei rulouri fiind oferita cadou o minge de fotbal”, povesteste angajatul unui magazin pentru gradinarit. In schimb, vanzatorii de vuvuzele si fluiere nu au remarcat, deocamdata, o crestere a cererii la marfurile lor dupa ce s-a anuntat ca Rusia va fi gazda CM din 2018. Insa ei spera ca situatia se va schimba odata cu sezonul cald: indiferent de statutul tarii in ratingul fotbalistic, marfa este una care se cauta.
De asemenea, in puncte comerciale specializate au aparut genti, cani si tricouri cu imaginea caricaturala a unui om care, potrivit inscriptiei, reprezinta „spiritul rus al lenei si alcoolismului”. Este adevarat ca autorii acestui suvenir sunt de parere ca simbolul va deveni actual chiar mai devreme, cu prilejul Olimpiadei din 2014.
Sursa: Agerpres