Pentru lucrarile de intretinere in perioada 2012-2014 a drumurilor nationale din administrarea Sectiei Drumuri Nationale Baia Mare au fost depuse cinci oferte, cele mai multe din cele opt loturi care fac parte din reteaua administrata de Directia Regionala Drumuri si Poduri Cluj. Suma estimata pentru intretinerea celor peste 365 de kilometri de drumuri nationale din Maramures depaseste 40 de milioane de lei. Lucrarile sunt disputate de doua asocieri si alte trei firme – doua asocieri de trei, respectiv patru firme (Drum Inserv – Athos Com – Ritorsa Trans si Simarc – Alpha Design Build Group – Argecom – Valah Construct Grup), precum si de alte trei firme: XS Sud Compani, Selina si Diferit.
Candidatii…
Prima asociere este formata din trei firme din judetul Salaj – societatea din fruntea consortiului, Drum Inserv este o firma din Zalau care ii apartine lui Mirel Ioan Chis (proprietar si actionar al mai multor firme, dar si al echipei de handbal feminin HC Zalau) – in mai 2009, firma si-a suspendat temporar activitatea.
Cea de-a doua asociere este formata din patru firme din judetul Arges – societatea din fruntea consortiului, Simarc, este desprinsa in anul 1991 din vechiul Trust de Constructii Industriale Arges si in ultimii ani a incheiat mai multe contracte cu CNADNR, printre care deszapezirea drumurilor apartinand regionalelor de drumuri si poduri Bucuresti, Craiova, Iasi si Teleorman, modernizarea Transfagarasanului, precum si a altor segmente de drumuri. Actionarul majoritar al firmei este Gheorghe Axinte.
Fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu a cerut anul trecut sanctionarea firmei intrucat nu a respectat obligatiile contractuale prin care reabilita drumul national (DN) 7C Transfagarasan. In aceasta asociere apare si firma Valah Construct Grup, a sefului PDL Curtea de Arges, Stefan Lazaroiu, cercetat de DNA pentru ca a asfaltat, cu doua firme, una fiind Valah Construct, acelasi drum, dar la preturi diferite.
Dintre cele trei firme, doua sunt binecunoscute maramuresenilor. XS Sud Compani esta firma lui Ioan Balta, zis ”Oniza”, originar din Certeze (jud. Satu Mare), un apropiat al sefului judetean al PDL, Mircea Man, care este si presedintele Consiliului Judetean. De-a lungul timpului, firma lui Balta a executat mai multe lucrari de infrastructura rutiera, la unele dintre acestea calitatea executiei fiind contestata de beneficiar.
Ultima implicare a firmei lui Ioan Balta in zona consta in ”administrarea strazilor” din municipiul Baia Mare, pentru care va incasa aproape 4 milioane de euro intr-o perioada de patru ani.
Cea de-a patra firma, Selina, este din judetul Bihor si apartine miliardarului Beniamin Rus, cel care a fost urmarit penal de DNA pentru dare de mita – in acelasi caz a fost urmarit penal si presedintele CJ Maramures, Mircea Man, pentru luare de mita, in cauza fiind suspectat ca Rus i-ar fi facut lui Man unele favoruri pentru a atribuirea lucrarii de reabilitare a drumului Baia Sprie – Barsana, executata de aceeasi firma.
Contractul pentru reabilitarea drumului Baia Sprie – Barsana a fost semnat in luna aprilie a anului 2009 si presupune lucrari pe 56 de kilometri, valoarea proiectului fiind de 22 de milioane de euro. Desi trebuia sa finalizeze lucrarea, drumul e in continuare impracticabil, iar recent Selina a instiintat CJ Maramures ca vrea sa rezilieze contractul.
Si ultima din cei cinci ofertanti, Diferit este o firma din judetul Cluj, catalogata de presa locala ca fiind apropiata democrat-liberalilor si care a castigat licitatia de intretinere a strazilor din municipiul Cluj-Napoca (contract in care va castiga in asocierea cu Kiat Group, a turcului Mustafa Bekar, 140 de milioane de lei), precum si alte lucrari care totalizeaza 20 de milioane de lei.
Numele firmei, care anul trecut a castigat contractul de deszapezire si in Bistrita-Nasaud, apare in scandalul de coruptie de la Primaria Cluj-Napoca, soldat cu judecarea in stare de arest a fostului primar PDL de Cluj, Sorin Apostu. Conform datelor de la Registrul Comertului, firma este patronata de familia Petrini – Nicolae Petrini este fost inginer la Regia Autonoma a Domeniului Public si detine 75% din actiuni, iar Daniela Petrini detine 25%.
… si conditiile
Ofertantii trebuie sa indeplineasca mai multe conditii, printre care: media cifrei de afaceri pe perioada 2008-2010 de minim 20 de milioane lei, cel putin un contract similar – in valoare de minim 14 milioane lei – executat in ultimii cinci ani, cel putin un contract de deszapezire – in valoare de minim 5 milioane lei – executat in ultimii trei ani.
De asemenea, ofertantii trebuie sa aiba autoutilaje, echipamente pentru intretinerea drumurilor pe timp de iana-vara, personal de specialitate, certificate de respectarea standardelor de asigurare a calitatii si a protectiei mediului, precum si sa depuna garantii de 790.000 de lei.
Castigatorul, care va incasa peste 40 de milioane de lei fara TVA pentru intretinerea pana in 2014 a 365 de kilometri de drumuri, va fi desemnat ofertantul cu cel mai mic pret. Reteaua administrata de SDN Baia Mare este formata in proportie de 71% din drumuri nationale secundare (257 km), 18% drumuri din reteaua europeana (67 km) si 11% drumuri nationale principale (40 km).
Sursa: Catalin Vischi