Spre deosebire de anii trecuti, cand startul tehnic in Raliul-raid Dakar, cea mai dura competitie motorizata din lume, se dadea chiar in prima zi a anului, in 2014 noua editie sud-americana se va desfasura intre 5 si 18 ianuarie, cu strabaterea a 3 tari, Argentina, Chile si, pentru prima oara, Bolivia, printre cele 155 automobile aflate la start aflandu-se si 2 Dacia Duster, preparate si inscrise de marca-mama, Renault, si cu echipaje argentiniene: Emiliano Spataro-Benjamin Lozada (nr. de concurs 327) si Jose Garcia-Mauricio Malano (nr. 340).
In afara celor 155 de automobile vor concura si 196 motociclete, 48 de ATV-uri si 76 de autocamioane, venite din portul francez Le Havre la Rosario, in Maripasa Terminal. Cele 485 de vehicule vor avea de strabatut, o noua premiera, trasee diferite in proportie de 40 la suta (automobile/autocamioane, respectiv moto/ATV), doar punctele de start si sosire fiind intotdeauna comune: 5 ianuarie: Rosario-San Luis; 6 ianuarie: San Luis-San Rafael; 7 ianuarie: San Rafael-San Juan; 8 ianuarie: San Juan-Chilecito; 9 ianuarie: Chilecito-Tucuman; 10 ianuarie: Tucuman-Salta; 11 ianuarie: zi de odihna; 12 ianuarie: Salta-Salta/Uyuni; 13 ianuarie: Salta/Uyuni-Calama; 14 ianuarie: Calama-Iquique; 15 ianuarie: Iquique-Antofagasta; 16 ianuarie: Antofagasta-El Salvador; 17 ianuarie: El Salvador-La Serena; 18 ianuarie: La Serena-Valparaiso.
Cele mai dificile doua tronsoane, cel putin in ce priveste lungimea, 2.702 km in total, sunt cele dintre San Rafael si Chilenco, de 1.228 km, precum cea intre Salta si Calama (1.474 km). Oricum, conceptual, organizatorii au modificat structura etapelor, cu speciale mai lungi si parcursuri de legatura mai scurte.
Dupa cum se poate observa, au fost alese alte localitati decat capitalele, explicatia pentru ca Marele start sa fie dat din Rosario fiind aceea ca aici a fost conceput drapelul alb-bleu, facut celebru de echipele de fotbal si baschet, campioane mondiale si olimpice. Steagul a fost creat in 1812, in plin razboi de independenta, la Rosario, de generalul Manuel Belgrano, culorile fiind cele ale cocardelor pe care le foloseau revolutionarii pe care ii conducea. Rosario, asezat pe malul drept al Rio Parana, se afla, de asemenea, la distanta aproximativ egala de cele doua orase argentiniene care il depasesc ca numar de locuitori, Buenos Aires si Cordoba. In plus, argument foarte serios, aici s-a nascut, cu 26 de ani in urma, Lionel Andres Messi. Dar si un anume Ernesto „Che” Guevara…
Sosirea finala va fi, asadar, tot intr-un port, in Chile, Valparaiso, patria poetului, Laureat al Premiului Nobel, Pablo Neruda. Oras situat la jumatatea distantei dintre Capul Horn si Canalul Panama, fondat in secolul al XVI-lea, Valparaiso este singurul port in care pot acosta marile vapoare pe acest sub-continent pe malul Pacificului.
Aceste facilitati portuare unice si accesul lesnicios spre Canalul Panama este extrem de important, intrucat Raliul-raid Dakar reprezinta cea mai mare intreprindere umana desfasurata in doar cateva zile. Practic, zilnic, oamenii care raspund de logistica acestei competitii trebuie sa „construiasca” si sa „demoleze” o tabara tehnica echivalenta cu un oras de 30.000 de locuitori, precum si un bivuac separat pentru piloti.
Pentru a da o idee de dificultatea unei asemenea organizari, iata, doar logistica pentru televiziune are la dispozitie 3 elicoptere si 5 caruri TV pe camioane, 13 cameramani pozitionati de-a lungul traseului fiecarei etape, un sistem cu 11 camere la bordul masinilor, motocicletelor, autocamioanelor, ATV-urilor aflate in cursa, 2 camere super slow-motions (1.000 imagini pe secunda), 7 antene de satelit, 21 de mari incaperi demontabile pentru editare, cu un total de 45 de tone de echipament, 250 de oameni realizand 120 de ore de program, cu 7,5 ore pe zi, incluzand 1 ora si jumatate de transmisii live.
Sursa: Agerpres