Pregatirile sunt in toi in toate bisericile din Maramures, unde maine, 6 ianuarie, va fi praznuit Botezul Domnului Iisus Hristos. Sarbatoarea reaminteste de momentul in care Mantuitorul a fost facut cunoscut lumii. Este si motivul pentru care biserica mai numeste Boboteaza si „Aratarea Domnului”, „Dumnezeiasca Aratare”, „Epifania” sau „Teofania”. In aceasta zi, in toate bisericile se savarseste sfintirea aghesmei mari. Si credinciosii se pregatesc cu o zi inainte pentru marele praznic. In Ajun de Boboteaza, in 5 ianuarie, se tine post aspru pentru a putea gusta cu vrednicie din Apa sfintita – Agheasma Mare.
Mii de litri de apa au fost pregatiti in lacasurile de cult pentru a fi sfintiti in ziua Bototezei. La Catedrala Episcopala „Sfanta Treime” din Baia Mare au fost adusi 10.000 de litri de apa de izvor. De asemenea, au fost pregatite peste 5.000 de sticle in care se va putea lua agheasma. Preotii au aratat insa ca e de preferat ca si credinciosii sa vina de acasa cu un recipient in care sa isi poata duce apa sfintita.
Agheasma Mare se savarseste o singura data pe an, de Boboteaza. In unele regiuni, in special in Moldova, crestinii ortodocsi gusta pe nemancate din Agheasma Mare pana la 14 ianuarie – odovania praznicului. Slujba aghesmei mari aminteste de momentul in care Iisus Hristos a fost botezat in apele Iordanului, de Sfantul Ioan Botezatorul.
Sfanta Scriptura ne vorbeste despre Ioan Botezatorul, considerat Inaintemergatorul Domnului nostru Iisus Hristos, care propovaduia venirea Acestuia, indemnand pe iudei la pocainta. Imbracamintea lui Ioan era foarte simpla, facuta din par de camila; el purta o cingatoare de piele imprejurul mijlocului si se hranea cu lacuste si miere salbatica. Icoanele au pastrat, de-a lungul timpului, aceasta imagine, infatisandu-ni-l pe Botezator ca pe un pustnic cu parul lung si barba aspra. Vestind venirea Mantuitorului, Ioan spunea ca Acela este mult mai mare si mai puternic decat el si ca Acesta va boteza cu Duh Sfant si cu foc.
Sarbatoarea se numeste a Teofaniei, deoarece la botezul lui Hristos, Sfanta Treime a aparut lumii pentru prima data – glasul Tatalui se face auzit din ceruri, Fiul este intrupat si sta in raul Iordan, iar Sfantul Duh se pogoara asupra Lui in chip de porumbel.
Luni, 6 ianuarie, la praznicul Bobotezei, in bisericile ortodoxe se va oficia, pentru a doua oara anul acesta, Liturghia Sfantului Vasile cel Mare. Conform randuielilor din Biserica Ortodoxa, daca Ajunul Botezului Domnului cade in timpul zilelor saptamanii, atunci, in ziua de Ajun se oficiaza Liturghia Sfantului Vasile Cel Mare unita cu Vecernia praznicului Botezului Domnului, iar in ziua sarbatorii Epifaniei se oficiaza Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur.
Cand Ajunul Bobotezei cade, insa, sambata sau duminica, in ziua de ajun se savarseste Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur, iar cea a Sfantului Vasile cel Mare se face in ziua praznicului. Liturghia Sfantului Vasile cel Mare se mai oficiaza in Ajunul Craciunului, in ziua de praznuire a Sfantului Vasile cel Mare, pe 1 ianuarie, in primele cinci duminici din Postul Mare, in Joia Mare si in Sambata Mare.
Sursa: Camelia Tocaci