Sanatate

REVOLTA – Medicii de familie sunt nemultumiti de caderile repetate ale Sistemului Informatic Unic Integrat. Sustin ca ar trebui sa existe un sistem de rezerva

Medicii de familie, principalii furnizori de servicii medicale, sunt revoltati. Saptamanal, Sistemul Informatic Unic Integrat, programul in care trebuie introduse datele pacientilor care vin la consultatie, respectiv datele de pe cardul national de asigurari de sanatate, da rateuri. Din cauza suprasolicitarilor, acesta nu functioneaza ore intregi, spre disperarea medicilor dar si a pacientilor.

„Suntem impotriva unui sistem care functioneaza prost. Asa cum Casa Nationala de Asigurari ne-a impus noua sa avem toate dotarile informatice necesare pentru a functiona 24 de ore pe zi, eu, personal, in cabinetul meu, am calculatorul in care lucrez dar mai am un calculator de rezerva, un pic mai vechi dar functional, cel cu care lucrez acum e cumparat de cateva luni si-l am si pe celalalt pentru ca, in caz de «Doamne Fereste!», il am pe celalalt. Am cititorul de card si impreuna cu colega mea de cabinet am mai luat inca un cititor suplimentar, sa-l avem in caz de avarie a cititorului de card. Am sursa de Internet de cea mai buna calitate, un abonament, dar mai am si un stick de Internet ca, in caz ca pica Internetul pe acea retea, eu sa am stickul de Internet si sa pot functiona. In acelasi fel ar trebui si Casa de Asigurari sa functioneze, cu un sistem alternativ in caz de avarie, pentru ca asa cum noi suntem obligati sa functionam din punct de vedere informatic, permanent, tot asa ar trebui sa fie obligata si Casa de Asigurari, prin lege, si sa-si asume functionarea permanenta, 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana a sistemelor informatice”, a spus Rodica Tanasescu, presedinte Societatea Nationala a Medicilor de Familie.

Teoretic, in cazul in care acest sistem cade, medicii au la dispozitie 72 de ore sa introduca in sistem datele pacientilor pentru care au efectuat servicii medicale. Medicii de familie spun insa ca „amprenta de timp” despre care se vorbeste nu este, de fapt, reala.

„La nivelul birourilor Casei Nationale faptul ca nu functioneaza sistemele informatice jumatate de ora, o ora, cinci ore sau sase ore poate parea un lucru simplu dar ganditi-va ca in Romania suntem 48.000, 45.000 de medici, cati om mai fi ramas, si daca avem fiecare in fata usii 7 – 8 pacienti si de obicei stiti ca sunt mai multi, ganditi-va ca este mai mult decat populatia unui oras mare care sta la coada, sta la usa si nu-si poate primi serviciile. Povestea cu amprenta de timp este o poveste si am solicitat informaticienilor cu care colaboram punctul de vedere si acesta este punctul lor de vedere, pentru ca noi nu ne pricepem. Daca, totusi, Casa Nationala spune ca exista aceasta amprenta de timp atunci ne dorim ca in legislatie sa scrie: «Noi, Casa Nationala, prin amprenta de timp ne asumam responsabilitatea sa…». Din pacate, nu e scris nicaieri, este numai o vorba spusa la televizor, neacoperita de altceva”, a mai adaugat Tanasescu.

Incepand cu 1 septembrie 2015, niciun serviciu medical nu se mai acorda fara ca pacientul sa prezinte cardul national de asigurari de sanatate. In caz contrar nu este consultat sau, mai rau, furnizorul de servicii medicale risca sa plateasca din buzunar.

Sursa: Ana Pop