112

DIICOT – Perchezitii in Maramures si alte cinci judete, la membrii unui grup infractional care comercializa masini de lux

Azi, 14 octombrie, procurorii Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism – Serviciul Teritorial Cluj efectueaza un numar de 93 de perchezitii domiciliare pe raza judetelelor Cluj, Alba, Brasov, Mures, Harghita, Maramures, Satu-Mare si a municipiului Bucuresti in cadrul unei actiuni vizand destructurarea unui grup infractional organizat specializat in savarsirea infractiunii de evaziune fiscala.

Conform unui comunicat de presa, exista suspiciunea rezonabila ca in perioada 2009-2015, pe teritoriul Romaniei (judetele Cluj, Harghita si Mures, respectiv municipiul Bucuresti), Ungariei si Germaniei s-a constituit un grup infractional organizat format din 11 suspecti, membrii grupului actionand in sensul operationalizarii unui circuit in care au fost angrenate societati comerciale care au functionat legal dar si firme de tip „fantoma” utilizate in ample operatiuni circumscrise evaziunii fiscale in domeniul tranzactiilor cu autoturisme de lux provenite din achizitii intracomunitare.

Membrii gruparii au comercializat autoturisme prin intermediul unor societati comerciale „interfata” care derulau activitati de comert evidentiate in documentele contabile cu autoturisme de lux achizitionate de la societati comerciale intermediare, acestea aprovizionandu-se, la randul lor, de pe piata intracomunitara de astfel de bunuri (in principal din Germania). Pentru deducerea TVA de plata in urma vanzarii autoturismelor de catre societatile intermediare, au fost inregistrate in contabilitate achizitii fictive de la firme „fantoma”, infiintate de catre membrii grupului avand drept scop acumularea obligatiilor de plata catre bugetul de stat.

Mecanismul evazionist realizat de catre membrii grupului a presupus existenta unui numar ridicat de societati comerciale, controlate in drept si, dupa caz, in fapt de aceleasi persoane fizice care se regasesc in structura grupului (membri constituenti si membri aderenti), firmele fiind structurate pe mai multe paliere.

Primul palier il reprezentau societati comerciale implicate in circuitul evazionist aflate la interfata cu clientii (persoane fizice sau juridice) interesati de achizitionarea de autoturisme de lux second-hand din tari ale UE, adesea bunurile fiind achizitionate in leasing financiar.
Din punct de vedere al circuitului documentelor, achizitiile intracomunitare de autoturisme s-au realizat in numele societatilor comerciale aflate pe palierul 2 si nu in numele societatilor de interfata, desi faptic, bunurile ajungeau de la furnizorii din UE direct in custodia societatilor comerciale aflate pe palierul 1.

S-a constatat un comportament atipic in ceea ce priveste preturile practicate de firmele aflate pe palierul 2 in raport cu firmele din palierul 1, existand numeroase situatii in care autoturismele achizitionate intracomunitar erau revandute catre firmele de interfata cu preturi inferioare celor de achizitie. Prin aceasta modalitate s-a urmarit obtinerea unui pret competitiv pentru clientii firmelor de interfata si totodata inregistrarea in evidentele contabile ale firmelor din palierul 2 a unui TVA de plata in cuantum cat mai redus.

S-a retinut ca eludarea TVA-ului datorat bugetului de stat ca urmare a vanzarilor de autoturisme catre firmele din palierul 1, s-a produs prin inregistrarea de cheltuieli nereale, respectiv de facturi de achizitii de bunuri si servicii fictive de catre firmele aflate pe palierul 2, de la firme aflate pe palierele 3 si 4.

In urma cercetarilor efectuate in cauza s-a constat ca palierul 3 a reprezentat un nivel intermediar fiind format, in general, din firme „conducta”, specializate in emiterea de facturi reflectand operatiuni fictive catre firmele din palierul 2.

In ceea ce priveste palierul 4 acesta a aparut ca urmare a necesitatii de a face ineficiente eventualele controale la firmele aflate pe palierele superioare. Societatile comerciale aflate la acest nivel erau controlate de catre membrii grupului doar la modul faptic. Desi firmele aflate pe palierul 4 realizau livrari importante de bunuri si servicii fictive spre firmele aflate pe palierele superioare, in cazul acestora nu s-au regasit achizitiile corespunzatoare livrarilor efectuate.

Prejudiciul produs bugetului de stat este de aproximativ 4.500.000 euro. reprezentand TVA eludat de la plata prin evidentierea de documente atestand cheltuieli nereale cu achizitii fictive provenind de la o structura cuprinzand peste 40 de societati comerciale „fantoma” care nu au declarat achizitii interne, nu au evidentiat in contabilitate livrarile, ulterior fiind cesionate unor cetateni din Ungaria.

Actiunea a fost efectuata impreuna cu ofiteri de politie judiciara din cadrul Brigazii de Combatere a Criminalitatii Organizate Cluj-Napoca, cu sprijinul A.N.A.F. – D.G.A.F si al Gruparii Mobile de Jandarmi Cluj-Napoca.

Suportul tehnic si informativ a fost asigurat de catre Serviciul Roman de Informatii.

“Facem precizarea ca pe intreg parcursul procesului penal, suspectii si inculpatii beneficiaza de drepturile si garantiile procesuale prevazute de Codul de procedura penala, precum si de prezumtia de nevinovatie”, se arata in comunicatul de presa.

Sursa: Emm