TIC

TEHNOLOGIE – Un software revolutionar identifica fotografiile care genereaza cele mai multe clicuri pe internet

Un software revolutionar, bazat pe o serie de algoritmi speciali, identifica fotografiile care au potentialul de a genera cele mai multe clicuri pe internet, atragand astfel atentia editorilor si a publisherilor din companiile media din spatiul online, informeaza wsj.com.

“Sute de milioane de fotografii si inregistrari video inunda internetul in fiecare zi, alcatuind o potentiala mina de aur pentru afacerile online care reusesc sa ii faca pe oameni sa le deschida printr-un clic. Insa care sunt imaginile care atrag cel mai numeros public si care genereaza astfel cele mai mari venituri?

Cum pot publisherii sa zareasca urmatoarea “senzatie virala” intr-o mare de imagini?”, intreaba Elizabeth Dwoskin, autoarea acestui articol aparut pe site-ul publicatiei The Wall Street Journal.

Companiile care fac afaceri pe internet stiu deja ca adaugarea de imagini langa un text scris duce la cresterea angajamentului cititorului. Adaugarea unei imagini langa un “tweet” (mesaj pe Twitter, n.r.), de exemplu, creste de cinci ori posibilitatea ca internautii sa dea clic pe link-ul incorporat, potrivit companiei de marketing Shift. Insa cernerea acestui val tot mai mare de fotografii si materiale video din spatiul online a devenit tot mai dificila, iar depistarea acelora dintre ele care vor atrage cel mai mult atentia a fost in ultimii ani mai mult o arta decat o stiinta.

Acum, un software de ultima generatie ar putea sa ajute site-urile sa obtina o cota de piata mai mare din comertul anual de 149 de miliarde de dolari generat de publicitatea online si din e-commerce-ul mondial, care genereaza in fiecare an o cifra de afaceri de 1,6 trilioane de dolari. Companii precum EyeEm Mobile GmbH si Neon Labs Inc. au dezvoltat un software care analizeaza imaginile de pe internet pentru a identifica acele calitati subtile care atrag clicurile internautilor.

“Aceasta tehnologie va remodela industria vizuala”, a spus Stephen Mayes, fost director de creatie al Arhivei fotografice de la Getty Images, care a avut oportunitatea de a lucra cu noul software. Asa cum Google a facut ca internetul sa devina mai folositor prin indexarea paginilor online, noul software promite o crestere a puterii pe care o au imaginile online, prin indexarea si prioritizarea fotografiilor care au capacitatea de a atrage atentia, a adaugat Stephen Mayes.

Aceste instrumente reprezinta ultima speranta a afacerilor online care vor sa stimuleze valorile parametrilor de masurare a angajamentului cititorilor lor, precum clicuri, comentarii si timpul petrecut pe o pagina. Servicii precum Outbrain Inc. si Taboola Inc. populeaza automat pagini web cu continuturi care s-au dovedit anterior populare in spatiul online, insa ele produc adeseori si titluri asa-zis ademenitoare si care se adreseaza utilizatorilor cu cel mai slab nivel de sofisticare, precum: “Vei fi surprins (sa afli) care vedeta continua sa fumeze”.

Noul software se concentreaza in mod cat se poate de direct pe exploatarea datelor vizuale. Punandu-si sperantele in tehnicile de recunoastere a imaginilor, care identifica diverse obiecte in fotografii, programul creat de EyeEm Mobile GmbH cauta tipare comune cu imaginile selectate de fotografi profesionisti. Software-ul, creat de compania Neon Labs Inc., identifica acele caracteristici ale unor imagini despre care s-a demonstrat deja, in diverse experimente neuronale, ca stimuleaza activitatea cerebrala.

Cu toate acestea, Neon Labs si-a actualizat software-ul pentru a recunoaste fotografiile celebritatilor – sau, mai exact, pe oricine al carui chip apare pe internet cu o frecventa iesita din comun. “Deoarece sezonul politic a inceput sa devina fierbinte, ne concentram pe Trump si Clinton”, a spus Sophie Lebrecht, cofondatoare a companiei citate.

Luca Paderni, analist media la Forrester Research Inc., a prezis ca cei mai multi dintre publisheri vor folosi in cele din urma o anumita forma de automatizare algoritmica pentru a-si alcatui colectiile de imagini.Instrumentele automatizate, “antrenate” sa reproduca ceea ce mintea umana considera ca arata frumos, ar putea furniza experiente vizuale mai interesante decat cele oferite de firmele care ofera “fotografii de stoc”. Dar, la fel ca titlurile create pentru a aduce cat mai repede cat mai multe clicuri, imaginile ar putea si ele sa devina ceva comun de-a lungul timpului.

Infiintata in 2011, la Berlin, compania EyeEm Mobile GmbH a strans 24 de milioane de dolari de la diversi investitori, inclusiv de la expertul in investitii Peter Thiel. Compania, care administreaza o piata de imagini online, si a programat un grup de computere pentru a studia 50.000 de imagini alese la intamplare de un grup de fotografi cu experienta. Aceasta asa-zisa abordare, a studierii in profunzime, a gasit cateva milioane de caracteristici care separa fotografiile atragatoare de cele mai putin interesante, a spus Ramzi Rizk, directorul departamentului de tehnologie de la EyeEm Mobile.

“Oamenii spun ca frumusetea este un lucru subiectiv. Insa foarte multe lucruri din structura ei pot fi cuantificate”, a adaugat Ramzi Rizk.

La doua luni dupa lansarea software-ului, utilizatorii acestui start-up din domeniul pietei fotografiilor online – care spera sa concureze cu furnizori de fotografii de stoc, precum Getty Images – au inceput sa vizualizeze, sa dea “Like” si sa comenteze fotografiile firmei germane cu 30% mai des decat o faceau inainte de lansarea soft-ului, spune Rizk.

Managerul german a refuzat insa sa spuna daca vanzarile companiei pentru care lucreaza au crescut. Piata de fotografii, care a ramas deschisa timp de opt saptamani, nu a generat suficient de multe date pentru a putea fi facuta o comparatie, a explicat el.

Abundenta materialelor video online deschide calea spre noi oportunitati. Publisherii si site-urile precum YouTube afiseaza o singura secventa – thumbnail – pentru a stimula internautii sa vizualizeze apoi intregul clip. Software-ul creat de Neon Labs cerceteaza cu amanuntime printre clipuri video, in cautarea celei mai atragatoare secvente.

Software-ul conceput de Neon Labs are la baza principiile pe care Sophie Lebrecht le-a invatat timp de un deceniu in perioada in care a studiat stiintele neuronale la Universitatea Carnegie Mellon si la National Science Foundation. Creierele voluntarilor, monitorizate cu ajutorul imagisticii prin rezonanta magnetica, au reactionat la fotografii din care lipseau informatii, precum un chip care privea in lateral, in loc sa priveasca direct in fata. Ele au fost atrase, de asemenea, de luminile stralucitoare si de elementele care dovedeau existenta unor conexiuni emotionale intre oameni – din randul celor zeci de mii de date analizate.
“Exista aceasta nevoie innascuta de autointregire”, a spus ea.

Potrivit Neon Labs, clientii si partenerii sai, printre care se afla Sundance Film Festival si mai multe companii de stiri din Statele Unite, care nu au fost insa numite in acest studiu, au obtinut venituri cu 16-40% mai mari pentru clipurile lor video, gratie unui numar mai mare de clicuri. Neon Labs a refuzat sa precizeze tarifele pe care le practica.

Desi tehnologia ar putea sa ii incurajeze pe publisherii de pe internet sa tina cont de instinctele de baza ale oamenilor, ea ar putea duce, de asemenea, la o crestere a calitatii imaginilor, prin modalitati interesante, a spus Joshua Benton, director al Nieman Journalism Lab de la Universitatea Harvard.

“Poate ca algoritmul este la fel de subtil precum ochiul lui Jony Ive”, a adaugat el, referindu-se la legendarul designer al companiei Apple. “Poate ca este mai bine sa avem mai multi Jony Ives decat unul singur”, a concluzionat Joshua Benton.

Sursa: Mediafax