Peste 80% dintre persoanele din Romania utilizeaza internetul de acasa, insa acesta este din ce in ce mai accesat si din afara casei, potrivit unui comunicat remis Mediafax de BRAT (Biroul Roman de Audit Transmedia). Conform sursei citate, utilizarea internetului creste continuu in Romania ultimilor ani, iar acesta devine un mediu de masa. Penetrarea internetului in universul persoanelor cu varsta intre 14-74 de ani, din mediul urban Romania, a ajuns la 67% si a inregistrat o crestere accelerata in perioada 2007-2010, urmata de o crestere moderata de aproximativ 2% pe an in ultimii 3 ani.
Acoperind in primii ani generatiile tinere din marile centre urbane, internetul se extinde treptat si spre generatiile mai varstnice sau catre persoanele locuind in orase mici sau mijlocii. Folosind rezultatele SNA FOCUS si SATI, BRAT a realizat un profil detaliat al utilizatorilor de internet, cu accent pe locul de unde acestia se conecteaza la acest mediu.
Desi ramane intens utilizat si de acasa – peste 80% dintre persoane -, internetul este din ce in ce mai utilizat si din afara casei. Daca in ceea ce priveste utilizarea internetului de acasa, cresterea anuala este modesta si legata in special de extinderea retelelor de cablu ale marilor operatori telecom catre orasele mici, in ceea ce priveste folosirea internetului din afara casei, evolutia este semnificativa si strans legata de utilizarea noilor tehnologii – internet mobil, telefoane inteligente, tablete.
O comparatie a caracteristicilor socio-demografice si a preferintelor de consum ale persoanelor care utilizeaza internetul doar de acasa versus cele care se conecteaza si din afara casei (birou, scoala, facultate etc.) arata faptul ca persoanele care utilizeaza acest mediu si din afara casei sunt mai tinere, mai active, cu locuri de munca mai calificate, de regula in functii de conducere.
In ceea ce priveste consumul media, persoanele care se conecteaza la internet si din afara casei petrec mai putin timp la TV si la radio decat utilizatorii care se conecteaza doar de acasa. Doua treimi dintre utilizatorii de internet care nu se uita deloc la TV in timpul saptamanii folosesc acest mediu si din afara casei. Cei care folosesc internetul si din afara casei au asimilat rapid noile tehnologii, folosesc in mod curent tablete, telefoane inteligente sau internetul mobil. Peste un milion de persoane acceseaza internetul de pe telefoane mobile, in timp ce peste un sfert de milion de persoane se conecteaza din afara casei folosind tablete.
Peste trei sferturi dintre cei care fac zilnic operatiuni bancare online folosesc internetul si din afara casei. Internetul le ofera acestora, pe langa informatiile necesare pentru a decide asupra produselor si serviciilor pe care le achitioneaza, si modalitatea practica de a le achizitiona (e-commerce). Persoanele care folosesc internetul din afara casei intentioneaza intr-o masura mai mare sa isi achizitioneze in urmatorul an o masina noua sau o locuinta.
Analizand in detaliu volumul de trafic al site-urile relevante din categoriile stiri generale, economic financiar, locuri de munca, lifestyle feminin, tabloid, familie copii, se observa o dublare a traficului in zilele lucratoare fata de sfarsitul de saptamana. Aceasta dovedeste ca volumul consumului de internet din afara casei este semnificativ si influenteaza volumul de trafic consumat global la nivelul intregului studiu.
In concluzie, exista o diferenta intre persoanele care utilizeaza internetul de acasa fata de cele care il utilizeaza din afara casei, atat sub aspectul volumului de trafic consumat, cat si al profilului socio-demografic si de consum. Astfel, atat in cercetarea de media, cat si in planificarea media, in crearea de grupuri tinta adecvate, cele 2 grupuri de utilizatori trebuie tratate individual.
Analiza a fost realizata pe baza livrarii SNA FOCUS corespunzatoare perioadei de masurare ianuarie 2012 – februarie 2013 si din rezultatele de trafic si audienta ale SATI, din cea mai recenta livrare – decembrie 2012-februarie 2013.
Sursa: Mediafax