Zapada, gheata, carosabilul umed si temperaturile scazute sporesc de sase ori probabilitatea producerii accidentelor rutiere pe timp de iarna decat in timpul verii. In medie, 55% din accidentele din trafic se datoreaza conditiilor de iarna. Pentru anvelope, iarna nu incepe odata cu prima zapada sau gheata, ci atunci cand temperatura atmosferica scade sub 7 grade C. La aceasta temperatura, compusii anvelopelor de vara devin rigizi si astfel aderenta anvelopelor pe suprafata carosabila se diminueaza considerabil.
Compusii plastici din compozitia caii de rulare ai anvelopei de iarna sunt flexibili la temperaturi scazute; designul complet diferit al caii de rulare contine un sistem complex de striatii pentru a obtine o aderenta maxima.
La 50 km/h, distanta de franare pe un drum acoperit cu zapada e de 43 m daca autovehiculul este echipat cu anvelope de vara, respectiv de 35 m daca e echipat cu anvelope de iarna. Diferenta de 8 m poate fi esentiala pentru evitarea unui accident.
Forta de tractiune pe zapada a anvelopelor de vara e cu 45 % mai mica decat cea a anvelopelor de iarna. Riscul producerii fenomenului de acvaplanare scade considerabil in cazul utilizarii anvelopelor de iarna atunci cand carosabilul este ud sau acoperit cu zapada si gheata aflata in proces de topire.
Daca drumul este acoperit cu gheata, la doar 30 km/h, vehiculul echipat cu anvelope de vara franeaza in 68 de metri, in timp ce in cazul anvelopelor de iarna, franarea este de 57 de metri. Diferenta de 11 m, precum si pierderea controlului asupra directiei, ce apare frecvent in absenta anvelopelor de iarna, pot cauza multe accidente.
Tot din motive de siguranta, e recomandabila schimbarea pneurilor mai vechi de 6 ani, chiar daca banda de rulare se afla inca in stare buna.
Prin Ordonanta Guvernului nr. 5/2011, a fost introdusa obligativitatea dotarii cu anvelope de iarna, definite astfel: ”anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31.03.1992, privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora”.
Conform Directivei, precum si a Regulamentelor nr. 30 si nr. 54 CEE-ONU, pentru a fi acceptate ca anvelope de iarna, acestea trebuie sa fie inscriptionate cu unul dintre simbolurile: ”M+S”, ”M.S.”, ”MS” sau ”M&S”.
Sursa: Dorin Gherman, sef SPR Maramures