Certificatele de cazier judiciar pentru persoanele fizice si juridice vor fi eliberate rapid, in sistem automat, in urma implementarii unui proiect european. Prin proiectul „ROCRIS – Sistemul informatic al cazierului judiciar roman” s-au creat premisele ca in limitele legii toate institutiile din sistemul national de aparare, ordine publica, siguranta nationala si justitie sa aiba acces in mod operativ la baza de date creata prin transferarea pe suport magnetic a evidentelor manuale ale cazierului judiciar.
Programul a avut drept obiectiv realizarea unei baze de date informatizate a persoanelor inscrise in evidentele cazierului judiciar national (ROCRIS) care sa poata fi capabila sa se interconecteze, sa respecte si sa asigure functionarea Sistemului european de informatii cu privire la cazierele judiciare (ECRIS).
Alte avantaje ale implementarii acestui sistem sunt: eliberarea certificatelor de cazier judiciar si de copii de pe cazierul judiciar de la orice unitate de politie conectata la sistem, furnizarea in sistem automat si rapid a copiilor securizate de pe cazierul judiciar, intr-un format standard, care sa contina informatiile reglementate prin lege pentru institutiile din sistemul de aparare, ordine publica, siguranta nationala si justitie, realizarea accesului concurential si diferentiat in functie de drepturi legale, integrarea sistemului de cazier judiciar cu alte sisteme informatice ale institutiilor din sistemul de aparare, ordine publica, siguranta nationala si justitie, folosirea pentru introducerea si actualizarea datelor a infrastructurii IT&C a unitatilor de politie, punerea la dispozitie a unei interfete standard pentru organele de urmarire penala, instantele de judecata, institutiile din sistemul de aparare, ordine publica, siguranta nationala si justitie, punerea la dispozitie a unei o interfete informatice standard pentru furnizarea de catre Ministerul Justitiei si Ministerul Public, la solicitarea MAI, a datelor necesare actualizarii permanente a bazei de date a cazierului judiciar in format electronic.
„Necesitatea informatizarii cazierului rezulta din faptul ca toate operatiunile legate de activitatea de evidenta a cazierului erau manuale, informatiile referitoare la persoanele condamnate ori impotriva carora s-au luat masuri cu caracter penal sau administrativ conform Codului penal erau tinute pe fise de carton, acum aceste informatii se implementeaza direct in sistem (…) pe linie de certificate de cazier judiciar anual eliberam in jur de 2 milioane de certificate, solicitari de verificari avem si aici aproximativ 1 milion in fiecare an, date introduse in cazier, ceea ce primim noi de la parchete, instante de judecata si de la institutiile abilitate europene sunt circa 400.000 anual”, a declarat directorul Directiei Cazier Judiciar, Statistica si Evidente Operative, Constantin Predescu.
Bugetul total al proiectului a fost de 3.721.116 de euro. Comisia Europeana a acoperit aproximativ 70% din costuri (2.601.060,08 de euro), restul de circa 30% (1.120.055 de euro) fiind suportate de IGPR.
Sursa: Agerpres