Legislatia in vigoare prevede ca fiecare unitate administrativ-teritoriala este obligata sa infiinteze, doteze si sa pregateasca un Serviciu Voluntar pentru Situatii de Urgenta propriu. In mod similar, in functie de nivelul riscurilor si de alti factori specifici, operatorii economici trebuie sa aiba cate un Serviciu Privat pentru Situatii de Urgenta.
Situatia de urgenta este definita conform OUG nr. 21/2004 ca un eveniment exceptional, cu caracter nonmilitar, care prin amploare si intensitate ameninta viata si sanatatea populatiei, mediul inconjurator, valorile materiale si culturale importante, iar pentru restabilirea starii de normalitate sunt necesare adoptarea de masuri si actiuni urgente, alocarea de resurse suplimentare si managementul unitar al fortelor si mijloacelor implicate.
Pentru prevenirea, localizarea si lichidarea acestora, precum si pentru inlaturarea efectelor negative produse de astfel de evenimente, au fost create serviciile profesioniste, voluntare si private pentru situatii de urgenta. In functie de amploarea fiecarei situatii de urgenta, de dispunerea in spatiu a fortelor de interventie precum si de capacitatea de raspuns a acestora, interventia este asigurata de catre serviciile voluntare, de cele private sau de serviciile profesioniste pentru situatii de urgenta ori cate doua tipuri de servicii in cooperare, sau toate cele trei tipuri de servicii in cooperare.
Actele normative in vigoare stipuleaza ca derularea interventiei se face gradual. Astfel, un serviciu de urgenta voluntar sau privat solicita in sprijin interventia serviciilor de urgenta private si a celor voluntare cu care a incheiat contracte/conventii de interventie sau a serviciilor de urgenta profesioniste, ori de cate ori amploarea situatiei de urgenta depaseste capacitatea proprie de raspuns. Cooperarea SVSU cu SPSU si serviciile profesioniste de interventie in situatii de urgenta se realizeaza in baza planurilor de cooperare intocmite pe timp de normalitate. Acestea sunt puse in aplicare in cazul iminentei producerii ori la aparitia unei situatii de urgenta.
Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta “Gheorghe Pop de Basesti” al judetului Maramures are o relatie foarte buna de cooperare cu serviciile voluntare pentru situatii de urgenta, lucru reflectat mai ales in limitarea efectelor incendiilor in mediul rural, atat la gospodarii, cat si in cazul celor de vegetatie si fond forestier.
Sursa: ISU Maramures