Sport

FOTBAL – EURO 2012 – Politistii s-au autosesizat in cazul privind meciurile Euro 2012, anchetatorii cer TVR documentele

Politistii de la Serviciul Investigari Fraudelor de la sectorul 1 s-au autosesizat privind modul in care TVR a subcontractat televiziunii Dolce Sport drepturile de transmitere a meciurilor de la Euro 2012, anchetatorii solicitand in acest sens documente, informeaza surse judiciare. “Astazi, 18 iunie 2012, SRTv a fost sesizata de catre Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti (DGPMB), Politia Sector 1, Serviciul Investigari Fraude, referitor la faptul ca «se efectueaza verificari in dosarul penal nr. 8323/P/18.06.2012 cu privire la modul de incredintare directa de catre SRTv catre DOLCE TV a drepturilor de transmisiune a partidelor Campionatului European de Fotbal – Euro 2012»”, se arata in comunicatul Televiziunii Romane.

Contractul la care se face referire a fost incheiat de catre fostele foruri de conducere ale televiziunii publice, se precizeaza in comunicat. Surse judiciare au declarat, luni, pentru MEDIAFAX, ca dosarul este in stadiul actelor premergatoare inceperii urmaririi penale, investigatia pornind de la autosesizarea politistilor Serviciul Investigari Fraudelor, din cadrul Politiei sectorului 1 Bucuresti, care au inregistrat cazul la Parchetul Judecatoriei sectorului 1. In functie de rezultatele investigatiei, politistii urmeaza sa decida pasii urmatori, nefiind exclus sa-si decline competenta catre Directia Nationala Anticoruptie, daca se contatata un prejudiciu mare.

Anchetatorii au preluat din mass-media informatiile care contureaza eventualitatea comiterii unor fapte de natura penala ce trebuiesc investigate. Astfel, politistii au deschis un dosar de cercetare in acest sens si fac verificari cu privire la modul in care televiziunea nationala a incheiat contractul pentru transmiterea meciurilor Euro 2012 iar ulterior a subcontractat aceste transmisiuni si televiziunii Dolce Sport (care apartine Romtelecom). “Se verifica aspecte legate de sublicentierea de TVR catre Dolce Sport a transmiterii meciurilor de fotbal, iar in acest sens s-au ridicat si documente de la TVR, pentru ca el este contractantul. S-a ridicat acest contract al TVR”, au aratat sursele citate.

Radu Calin Cristea, directorul general interimar al Televiziunii Romane, a anuntat, vineri, 15 iunie, intr-o conferinta de presa, ca televiziunea publica a notificat Romtelecom sa nu mai difuzeze meciuri din cadrul Euro 2012, intrucat societatea nu a respectat acordul cadru privind sublicentierea drepturilor de transmisie pe Dolce Sport. In notificarea transmisa de Societatea Romana de Televiziune (SRTv) pe 15 iunie catre Romtelecom se spune ca acordul cadru privind sublicentierea unor drepturi media de transmisiune televizata incheiat pe 8 noiembrie 2011 nu a fost respectat de Romtelecom.

In mod concret, TVR aducea la cunostinta Romtelecom ca termenele de plata prevazute au fost depasite, nefiind respectate obligatiile asumate de societate. Astfel, suma de 500.000 de euro, plus TVA, scadenta la 15 aprilie 2012, a fost achitata printr-un ordin de plata din 2 mai, scadenta fiind depasita cu 17 zile. De asemenea, suma de 550.000 de euro, plus TVA, scadenta la 10 iunie, nu a fost achitata pana in momentul emiterii notificarii citate.
Radu Calin Cristea a precizat ca SRTv are dreptul de a invoca exceptia de neexecutare a acordului cadru si de a interzice Romtelecom difuzarea competitiilor sportive ulterioare scadentei neachitate.

Radu Calin Cristea a spus ca notificarea transmisa Romtelecom vizeaza doar Euro 2012, nu si Jocurile Olimpice de la Londra si Campionatul Mondial din 2014, ale caror drepturi de difuzare au fost de asemenea sublicentiate de TVR catre Dolce Sport.

Cristea nu a facut publica valoarea contractului incheiat intre TVR si Romtelecom.

De cealalta parte, Romtelecom a transmis, intr-un comunicat remis vineri seara MEDIAFAX, ca TVR nu are dreptul legal de a interzice Dolce Sport difuzarea meciurilor din cadrul Euro 2012, precizand ca decizia Televiziunii Romane de a interzice difuzarea competitiilor este abuziva. Totusi, Romtelecom si-a aratat disponibilitatea de a renegocia contractul cu televiziunea publica.

“Factura pentru suma de 550.000 euro fara TVA (cu scadenta in data de 10 iunie 2012) la care se face referire in notificarea transmisa de TVR nu a fost achitata pana in prezent de Romtelecom deoarece factura corecta, aferenta sumei, a parvenit companiei in dupa-amiaza zilei de astazi, 15 iunie 2012. Mentionam ca, anterior, TVR a trimis catre Romtelecom o factura gresita pentru suma sus-mentionata. in acest context, Romtelecom a fost nevoita sa solicite refacerea facturii, care, in forma ei corecta, a parvenit companiei abia astazi, dupa cum am mentionat mai sus”, a spus Romtelecom.

In ceea ce priveste a doua suma mentionata de TVR, cea in valoare de 500.000 euro, fara TVA, “aceasta a fost achitata de Romtelecom, fara a primi niciun fel de obiectii sau nemultumiri din partea TVR”, afirma Romtelecom. Potrivit companiei de telecomunicatii, conform contractului, “TVR poate solicita doar penalitati de intarziere pentru cele 17 zile”. “Este important de mentionat ca aceasta suma reprezenta o plata in avans pentru transmiterea competitiilor din cadrul Jocurilor Olimpice de la Londra, din luna iulie”, a mai spus Romtelecom.

Pe de alta parte, Vlad Enachescu, directorul general al Dolce Sport, a transmis, vineri, intr-o scrisoare deschisa, ca TVR a deschis discutia despre un parteneriat pentru Euro 2012, contractul a fost semnat in noiembrie 2011, fiind aprobat de CA-urile celor doua institutii, fiind prea important ca sa fie semnat de el, sotia lui sau Cosmin Cernat.

Vlad Enachescu s-a referit la faptul ca Sorin Burtea a declarat pentru mai multe publicatii ca seful Departamentului Sport din TVR, Cosmin Cernat, ar fi numit-o in urma cu doua luni pe fina lui Daniela Enachescu (sotia directorului Dolce Sport, Vlad Enachescu, n.r.), fara concurs, redactor-sef la transmisiuni, iar ea s-ar fi aflat in contact direct cu Dolce Sport.

“Contractul cu TVR a fost semnat in noiembrie 2011, dupa un an de negocieri si include si alte competitii de mai mica anvergura. TVR este cea care a deschis discutia despre un parteneriat si tot TVR a publicat pe site-ul institutiei, pentru o perioada de 30 de zile (conform rigorilor EBU – European Broadcasting Union, n.r., pe care dl Burtea Sorin si altii din CA SRTV ar trebui sa le cunoasca), lista cu evenimentele sportive pe care dorea sa le sublicentieze la acel moment. O mentiune foarte importanta pe care doresc sa o fac este ca, la acea vreme, redactor-sef al Departamentului Sport TVR era Andi Vilara”, a spus Vlad Enachescu.

Este cel putin hilar sa isi imagineze cineva ca un contract de o asemenea importanta poate sa fie semnat la nivelul Cernat-Enachescu. Ambele parti, Televiziunea Romana si Dolce Sport, au nevoie de aprobari din partea consiliilor de administratie, comitetului director etc, precum si de analize de business. Aceste aprobari exista, iar doua institutii de nivelul SRTV si Romtelecom nu puteau incheia «pe genunchi» un asemenea acord. Mai mult decat atat, va pot spune ca modul in care TVR si Dolce Sport au impartit spre difuzare partidele de la Euro 2012 a fost propus si aprobat de UEFA. Nimeni nu putea sublicentia nimic, fara acordul scris al EBU si UEFA”, a precizat Vlad Enachescu.

Reactia lui Vlad Enachescu a venit dupa ce Cristian Nitulescu, membru in Consiliul de Administratie demis al Televiziunii Romane, a declarat pentru ProSport ca TVR a cedat o parte din drepturile de difuzare a meciurilor de la Euro 2012 catre Dolce Sport pentru o suma de 3 milioane de euro. “TVR a platit 9,3 milioane de euro pentru acest Campionat European, deci aproximativ 300.000 de euro pe meci. Cu toate acestea, in primele zile nu transmite meciul cel mai important”, a spus Cristian Nitulescu. Potrivit acestuia, in urma incheierii contractului cu Dolce Sport, cele 12 meciuri care nu vor fi transmise in direct de TVR ar fi trebuit sa valoreze, la media platita, 3,6 milioane de euro. “Cu toate acestea, TVR incaseaza doar 3 milioane de euro. Mai mult, in acesti bani intra si 100 de ore de la Jocurile Olimpice de vara, si meciuri de la Campionatul Mondial din 2014”, a spus Nitulescu.

El a precizat ca acest contract de sublicentiere a fost semnat fara ca membrii Consiliului de Administratie al TVR sa-l fi vazut. “Doar presedintele (fostul presedinte al TVR, Alexandru Lazescu, n.r.) l-a aprobat. Am cerut o ancheta, am trimis catre presedinte si premier. Din punctul meu de vedere, e o treaba penala. Mi se pare jaf”, a sustinut Cristian Nitulescu.
Alexandru Lazescu – care a fost demis pe 12 iunie de Parlament – a declarat la audierile din Comisiile de Cultura ca nu a facut “cu bucurie” sublicentierea drepturilor de retransmisie a meciurilor pentru Euro 2012 catre Dolce Sport. “Am avut discutii cu principalii posibili interesati, pana la urma, oferta a fost aleasa pe considerente strict de interes pentru televiziunea publica”, a spus el.

Televiziunea Romana are datorii acumulate – din 2005 pana la sfarsitul lui 2011 – catre bugetul de stat in valoare de 272.699.000 lei. Din cauza acestor datorii, pe 22 mai, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a blocat in totalitate conturile operationale ale Televiziunii Romane.

In 12 iunie, Consiliul de Administratie al TVR, in frunte cu Alexandru Lazescu, a fost demis de Parlament, care a respins raportul de activitate al televiziunii pe anul 2011. In functia de director general interimar al TVR a fost numit Radu Calin Cristea.
Sursa: Mediafax