Actualitate

De la o rețea de socializare pentru studenți, la un fenomen social mondial. 15 ani cu Facebook.

Când s-a inventat telefonul, nimeni nu credea că maşinăria lui Bell va produce o adevărată revoluţie în societate. Acum 15 ani, reţeaua creată de un puşti, pe numele său Mark Zuckerberg, a schimbat existenţa umană. Facebook a ajuns un fenomen social al lumii contemporane.

Studentul de la Harvard, Mark Zuckerberg, căuta o soluție pentru o viață socială mai intensă. În 2004, împreună cu alți prieteni, a realizat o rețea prin care studenții se puteau cunoaște mai ușor. Într-o lună, jumătate dintre studenții prestigioasei universități erau deja pe Facebook, ulterior extinzându-se în alte campusuri și apoi în toată lumea.

La 6 ani de la apariția rețelei de socializare, Zuckerberg spunea: “Utilizatorii vor folosi nişte aşa-numite unelte sociale pe care oamenii le instalează pe paginile lor si pot vedea activitatea prietenilor lor, dacă le-a plăcut vreo activitate“.

De la această declarație de intenție până la organizarea unei revoluții în Orientul Mijlociu și nordul Africii nu a mai fost decât un pas.

Primăvara arabă, mișcarea de revoltă începută la sfârșitul anului 2010, a fost prima care a deschis seria organizării pe Facebook a unor evenimente care au dus la răsturnarea regimurilor.

Nimeni nu și-a pus problema protejării datelor personale până la începutul anului trecut, când Zuckerberg a trebuit să dea explicații în fața congresmenilor pentru că datele a peste 87 de milioane de utilizatori ajunseseră în mâna unei companii de consultanță politică.

Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook: “Nu am acordat suficientă atenţie responsabilităţii noastre şi asta a fost o greşeală uriaşă. Şi a fost greşeala mea. Îmi pare rău. Eu am început Facebook, îl conduc şi sunt răspunzător pentru ce se întâmplă în reţea“.

Accesul a rămas gratuit, ca și la început, dar utilizatorul plătește totuși un cost: este dependent de această platformă, căreia îi oferă necondiționat și, câteodată, involuntar date importante, vândute apoi companiilor de publicitate. De fapt, așa și rezistă rețeaua.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *